Bol.com is voor het derde jaar op rij het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2017 van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat in het aprilnummer van RetailTrends is gepubliceerd.
Albert Heijn is in de derde editie van het onderzoek gestegen van de vierde naar de tweede plek, terwijl Kruidvat de top drie compleet maakt. Net als vorig jaar zijn er geen nieuwe namen te vinden in de top tien. Coolblue stijgt verder door van de 48ste naar de 26ste plaats, en is daarmee net als vorig jaar de grootste stijger.
Voor het Retail Merkenonderzoek zijn de honderd belangrijkste retailers op basis van omzet geselecteerd. Elk merk wordt onderzocht op de drie hoofdfactoren merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie, met daaronder in totaal veertig subfactoren. Een goede prijs-kwaliteitverhouding blijkt de belangrijkste vereiste om hoge ogen te gooien, terwijl ook vriendelijk personeel en aantrekkelijke aanbiedingen een grote rol spelen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt nauwelijks een rol.
Bol.com, Action en Lidl hebben net als vorig jaar de grootste groeiverwachting voor 2017. Xenos en Rituals zijn sterk gestegen in de lijst van merken met de hoogste groeiverwachting. Dat hebben beide ketens volgens het onderzoek te danken aan het 'creatieve assortiment dat zich duidelijk onderscheidt van andere winkelketens'.
Top 10 sterkste retailmerken 2017
(= positie 2016)
1. (1) Bol.com
2. (4) Albert Heijn
3. (2) Kruidvat
4. (3) HEMA
5. (6) IKEA
6. (5) Action
7. (7) Lidl
8. (8) Blokker
9. (10) Jumbo
10. (9) Gamma
Meer en uitgebreidere resultaten verschijnen in het aprilnummer van RetailTrends dat deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0