​FNV richt pijlen ook op Albert Heijn

​FNV richt pijlen ook op Albert Heijn

Na Jumbo heeft ook Albert Heijn een ultimatum ontvangen van vakbond FNV. Als Albert Heijn niet voor vrijdag met een nieuwe cao voor zijn logistieke personeel komt, volgen acties.

Na vier onderhandelingsrondes concludeert FNV dat ‘verder praten zinloos is’. De cao-voorstellen van Albert Heijn leiden er volgens de vakbond toe dat de toekomst van werknemers in de distributiecentra onzekerder wordt. “Kennelijk wil AH zijn marktleiderschap behouden door voornamelijk te gaan werken met uitzendkrachten en tijdelijke krachten”, zegt onderhandelaar Özcan Colak.

De supermarktketen komt volgens FNV met ‘een mager loonbod’ van 1,5 procent verhoging, en wil bovendien korten op de laagste salarisschaal. De vakbond noemt het ‘beknepen’ dat Albert Heijn wel zijn aandeelhouders, maar niet zijn werknemers laat meedelen in de groei. FNV zet in op een structurele loonsverhoging van negenhonderd euro per jaar.

Een ultimatum dat FNV vorige week naar Jumbo stuurde, eveneens vanwege de cao-onderhandelingen voor het dc-personeel, liep maandag af. Daarop houden werknemers in de distributiecentra vanaf dinsdag ‘stiptheidsacties’, wat inhoudt dat zij strikt volgens de regels. Zo zal het laden en lossen precies volgens arbo-normen verlopen. De processen lopen daardoor vertraging op, wat gevolgen heeft voor de bevoorrading van de winkels. De dc-medewerkers schorten de acties op als Jumbo met een concrete onderhandelingsdatum komt.

Albert Heijn is 'ervan overtuigd een goed cao-voorstel te hebben gedaan', zo laat een woordvoerder weten. "Hiermee wordt het beter voor onze huidige medewerkers en uitzendkrachten." Tegelijkertijd zegt de supermarktketen dit alleen te kunnen waarmaken als 'meer marktconforme afspraken' met nieuwe medewerkers worden gemaakt. Albert Heijn wil graag in gesprek blijven met de vakbonden over de afzonderlijke details van het voorstel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!