Door Nick Möller
Redactie RetailWatching
Discount is geen garantie voor succes. Dat blijkt wel uit het faillissement van Euroland en het afstoten van Nederlandse filialen door Tedi. Toch is de discountmarkt allesbehalve op zijn retour, stelt directeur Danny Dame van de snelgroeiende discountformule SoLow. âIk zie nog heel veel ruimte op de Nederlandse markt.â
Het faillissement van Euroland is volgens Dame goed te verklaren. Zo zat de zusterformule van Boekenvoordeel âverkeerdâ, met kleine winkels op dure locaties. âMaar het grootste probleem van Euroland was de inflatie. Ze begonnen met een volledig assortiment voor een euro en dat was vijftien jaar later nog steeds het geval. Ze zijn niet opeens â2 of 3 Eurolandâ geworden. Dat betekent dat je inlevert op de marge of het assortiment.â
Bovendien kocht de failliete keten bij de verkeerde bronnen in, stelt Dame. âIn Europa is een aantal grote groothandels, waar een Action en Big Bazar hun inkopen doen. Euroland viste in dezelfde vijver, maar kon qua inkoopkracht niet tegen deze concurrenten opboksen. Als zulke groothandels ons bellen, hangen wij bij wijze van spreken nog net de telefoon niet op.â
Crisistijd
SoLow koopt zelf het grootste gedeelte in via het âVerre Oostenâ, terwijl ook wordt samengewerkt met grotere importeurs uit landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De formule komt voort uit Executieverkoop, waar onder meer partijen uit faillissementen worden verkocht. SoLow, gestart in 2003, is zijn oudere zus inmiddels ontgroeid. De oranje-paarse formule telt dertig winkels in ons land, waaronder sinds kort in Amsterdam. âEn we groeien hard door. Ik ben nu met vijf à zes filialen bezigâ, vertelt Dame.
Discounters floreren van oudsher in crisistijd, als consumenten bewuster met hun geld omgaan. Nu die tijd inmiddels achter ons ligt, is Dame niet bang voor een terugval. Hij noemt het mode om bij een winkel als Action te kopen. âConsumenten hoeven zich er niet meer voor te schamen. De jacht naar een schat in de winkel blijft ook na de crisis.â
De omzet groeit zowel in crisistijd als daarbuiten, wil hij maar zeggen. âDe crisis heeft niet zozeer invloed op de groei als wel op andere factoren. Zo is er veel ruimte vrijgekomen op de vastgoedmarkt, waardoor we snel konden groeien.â Nu de crisis achter de rug is, loopt de omzet volgens hem niet terug. âIntegendeel. Alle winkels groeien jaar op jaar. Maar het wordt door het einde van de crisis wel moeilijker om bijvoorbeeld goed personeel te vinden. Ook is er meer concurrentie voor mooie locaties.â
SoLow bevindt zich in hetzelfde segment als grote jongens als Action en Big Bazar. Dame heeft het idee dat zijn concurrenten inmiddels zijn uitgegroeid. Voor zijn eigen SoLow ziet hij nog veel ruimte. âWe kijken nu vooral naar grotere plaatsen, want daar kunnen we nog een tijdje mee door. In kleinere plaatsen zijn we terughoudend geweest. Als we straks franchising beter op de rit hebben, willen we daar agressiever uitbreiden. Dat staat nu nog op een laag pitje, omdat we de puntjes nog op de i moeten zetten.â
Goedkoop
De discountketen kijkt niet voorbij de eigen landsgrenzen. âWe hebben een aantal groothandelsklanten in België, maar SoLow leent zich er niet voor. We maken onze verpakking in eigen huis met de Nederlandse taal en ons hele assortiment is op Nederlanders gericht.â SoLow onderscheidt zich volgens Dame van zijn concurrentie door zich niet nadrukkelijk te profileren als discounter. âDat vinden we niet het belangrijkste. We schreeuwen niet van de daken hoe goedkoop we zijn, maar hoe leuk we zijn. Discounters rijden al snel alles naar binnen wat goedkoop is. Wij vinden beleving ook belangrijk.â
SoLow kan zich volgens Dame door zijn âgeheel eigen assortimentâ prima in de directe omgeving van Action staande houden. âWe zien in onze winkel in Nieuwegein, recht tegenover Action, geen andere omzetcijfers. Mensen lopen bij allebei de winkels naar binnen. We kunnen naast elkaar bestaan.â
Groeikansen op het web ziet Dame niet. Het grote obstakel wordt gevormd door de kleine marges. De gemiddelde artikelprijs op de kassabon bedraagt zoân twee euro. âDat is niet rond te rekenenâ, stelt hij. Bovendien moet SoLow het van impulsaankopen hebben. âDat werkt niet online. Klanten lopen bij ons soms wel een half uur door de winkel en dan zien ze al gauw tienduizend artikelen voorbijkomen. Dat gaan ze echt niet op een website doen. Wij zijn net als alle grote discounters succesvol zonder een webwinkel.â
In het aprilnummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de groeimogelijkheden van discounters in binnen- en buitenland. Behalve SoLow zien ook retailers als Big Bazar, Op=Op Voordeelshop en Action nog volop kansen, waarbij Action vooral over de landsgrenzen kijkt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0