Zoals jongeren nu afspreken bij Starbucks, moet de volgende generatie dat doen bij Apple. Dan is de retailmissie van het elektronicaconcern geslaagd, vindt retaildirecteur Angela Ahrendts. Om dat voor elkaar te krijgen neemt Apple zijn winkels op de schop, wat het eerste grote redesign in vijftien jaar betekent. Het eerste resultaat is sinds vorige week te bewonderen in Dubai Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld.
De winkel in Dubai betekent de derde voor Apple in het Midden-Oosten. De pui is 57 meter hoog en heeft een balkon met uitzicht op de Dubai Fontain en wolkenkrabber Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. De winkel is tot middernacht geopend, zodat bezoekers vanaf het balkon de dagelijkse show in de fontein kunnen bekijken.
Opvallend zijn de achttien gemotoriseerde 'Solar Wings' van ruim elf meter hoog, die reageren op de weeromstandigheden. Op het heetst van de dag verkoelen ze de winkel door voor schaduw te zorgen, terwijl ze 's avonds openklappen en toegang geven tot het terras. De zonneschermen zijn 55 meter breed en het ontwerp is geïnspireerd op de traditionele Arabische Mashrabiya-vensters.
Apple wil zijn winkels veranderen in âdorpspleinenâ, zegt Ahrendts. âWaar kun je elkaar beter ontmoeten dan in het epicentrum van Dubai, bij de Dubai Fountain, de Burj Khalifa en de Dubai Mall?" Verder is een centrale rol weggelegd voor workshops onder de naam âToday at Appleâ. De themaâs variëren van fotografie, video en muziek tot programmeren. âEducatie en inspiratie komen in alle winkels centraal te staanâ, zegt Ahrendts.
Reacties 0