​IKEA: ‘Product-as-a-service deel van onze toekomst’

​IKEA: ‘Product-as-a-service deel van onze toekomst’

IKEA onderzoekt de mogelijkheden om aan de slag te gaan met het principe van ‘product-as-a-service’. “Dat is onderdeel van onze toekomst”, zei sustainability manager Richard Wilson van de meubelketen tijdens het event Changemakers in Retail.

Hoe IKEA precies invulling geeft aan product-as-a-service, het verkopen van producten als diensten, zei Wilson niet. Wel benoemde hij zes megatrends die volgens IKEA gaande zijn. Twee daarvan, het opraken van grondstoffen en de technologische ontwikkelingen, spelen ook een grote rol bij het product-as-a-service model. “In de toekomst zullen we misschien een meer servicegericht bedrijf zijn dan een traditionele meubelverkoper”, zei Wilson.

New business and development manager Tony Sandelius van IKEA vertelde vorig jaar al aan RetailWatching de focus meer van het product naar het proces te verleggen. “Iedereen verkoopt matrassen, maar niemand verkoopt slaap”, noemde hij als voorbeeld. Zo wil hij consumenten een betere nachtrust geven, door onder meer met technologische snufjes de kwaliteit en duur van de slaap te meten. Ook wil IKEA de tijd die consumenten kwijt zijn aan schoonmaken en wassen halveren en ramen ontwerpen die de buitenlucht opschonen.

IKEA ziet door zijn wereldwijde een grote verantwoordelijkheid voor zichzelf weggelegd in een toekomstbestendige bedrijfsvoering. De meubelketen werkt aan 250 verschillende innovatieproducten tegelijk en steekt jaarlijks 150 tot tweehonderd miljoen euro in innovatie.

Tijdens Changemakers in Retail ging Wilson dieper in op de verantwoordelijkheid die IKEA heeft op het gebied van duurzaamheid. Lees meer hierover op RetailWatching.

Reacties