De omzet van Europese webshops is vorig jaar met vijftien procent gegroeid tot 530 miljard euro. Dit jaar komt de omzet uit op 602 miljard, verwacht Ecommerce Europe in zijn European Ecommerce Report 2017.
Het Verenigd Koninkrijk heeft met 33 procent het grootste aandeel in de Europese onlineverkopen. Ook het percentage consumenten dat online winkelt is daar het hoogst, met 87 procent. Daarna volgen Denemarken en Duitsland met respectievelijk 84 en 82 procent. In Roemenië, Macedonië en Bulgarije shoppen de minste consumenten online.
De sterkste groei van e-commerce vindt plaats in Centraal- en Oost-Europese landen. In Roemenië groeide de omzet met 38 procent en in Slowakije en Estland met 35 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de online shoppers in 2016 iets in een ander Europees land kocht, waarbij Luxemburg, Rusland en Zwitserland het populairst zijn.
Tweederde van de zestien- tot 24-jarigen koopt regelmatig online, bij 55- tot 74-jargen is dat een derde. De grootste klachten bij het online winkelen zijn leveringssnelheid, technische problemen en beschadigde producten.
Reacties 0