'E-commercemarkten West- en Noord-Europa gekrompen'
Gepubliceerd op 11 oktober 2024 om 15:19
Hoewel de Europese B2C e-commercesector vorig jaar met 3 procent groeide naar 887 miljard euro, noteerden West-Europa en Noord-Europa een krimp van 1 en 5 procent. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Ecommerce Europe en EuroCommerce.
West-Europa blijft met 596 miljard euro goed voor bijna tweederde (64 procent) van de markt, laat het European E-commerce Report 2024 lezen, maar de volwassenheid brengt dus een bescheiden krimp met zich mee. Noord-Europa is met 56 miljard euro goed voor 6 procent van de markt. Ondertussen groeide e-commerce in Zuid-, Centraal- en Oost-Europa met respectievelijk 14, 8 en 15 procent naar 166, 79 en 17 miljard euro.
In Nederland deed 92 procent van de inwoners tussen de 16-74 jaar in 2023 een online aankoop, 6 procent meer dan het jaar ervoor. Voor 2024 wordt een kleine groei naar 93 procent verwacht. Ook blijkt ruim een derde (34 procent) van de Nederlandse online shoppers bestellingen te doen bij verkopers uit andere EU-landen. Iets meer dan 1 op de 5 (21 procent) plaatst orders buiten de EU.
Met de genoemde 92 procent overstijgt ons land het gemiddelde van West-Europa, dat op 82 procent ligt. Ter vegelijking: in Centraal Europa gaat het om 70 procent, in Zuid-Europa om 59 procent en in Oost-Europa winkelt slecht ongeveer de helft van de inwoners tussen de 16-74 jaar (53 procent) online.