Flowerpower, dat bezit Bloomon wel. De Hollandse bloemenbezorgdienst wil een wereldmerk worden en de truttigheid uit de vazen halen. Onopgemerkt blijft die nieuwe stijl niet. Zelfs lokale bloemisten claimen Bloomon-boeketten te verkopen. “Het grootste compliment dat we kunnen krijgen”, zegt medeoprichter Patrick Hurenkamp in de Retail & Brands Festival-special in het zomernummer van RetailTrends.
In februari kreeg Bloomon een kapitaalinjectie van 21,4 miljoen euro, van onder andere Fortino Capital, een telecomkenner. Op het eerste gezicht een onlogische keuze, ‘maar met hun ongelooflijke focus op de klant’ de perfecte partner, stelt Hurenkamp. “Ook weten ze wat het is om als kleine speler snel te groeien. Daar kunnen wij van leren.”
De ondernemer heeft de impact van snelle groei onderschat. “In drie jaar tijd hebben we de keukentafel waaraan we met een klein groepje zaten, verruild voor een kantoortuin met tachtig medewerkers. Als iemand een idee had, dan wisselden we een blik en was het: ‘Oké, oppakken maar.’ Nu is het de uitdaging: hoe betrekken we collega’s in de besluitvorming? Is iedereen wel op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Dat vind ik niet altijd gemakkelijk”, aldus festival keynote Hurenkamp in het coverinterview.
In de Retail & Brands Festival-special ook aandacht voor de circulaire principes van Mud Jeans. Wat als we allemaal onze rommel opruimen? Die gedachte is de basis van de aanpak van het jeanslabel. Een denimbranche zonder afval – en anders zo min mogelijk – is waar het jeanslabel naartoe werkt. Oprichter Bert van Son deelt zes principes die daaraan bijdragen. “Alles wat Mud Jeans in de markt zet, moet uiteindelijk bij ons terugkomen.”
Verlieslatende, achterhaalde concepten die maar blijven doormodderen en de rest van de markt verzieken. De levende doden houden vernieuwing van de retailbranche tegen, zegt brandingconsultant Denise Lee Yohn. Waarom het zo lastig is om zombies te doden en wanneer het écht tijd is voor dat genadeschot. “De stekker eruit trekken is even belangrijk als een nieuw merk lanceren.”
Jarenlang waren evenementen het stiefkindje van marketing. Te hoog gegrepen, te weinig succesvol, te duur. Maar experiencemarketing of eventmarketing – hoe je het ook noemen wilt – is een blijvertje. Ook onder retailers. Een rondje langs onder meer Coachella, de events van Albert Heijn en Sissy-Boy en Jumbo’s Share A Perfect Day.
Wie de retailbranche bekijkt zal het nog niet helemaal zien, maar de experience economy is volledig ingeburgerd. Waaruit dat blijkt? Het cliché ‘een bijzondere ervaring bieden’ heeft er in elk geval weinig mee te maken, zegt Joe Pine. De theaterwereld dan weer wel. Een interview over de experience economy en wat je ermee moet. Plus: welk type experience past bij jouw concept?
Verder in het juli/augustusnummer:
- Hoe de Amerikaanse startup Burrow IKEA-klanten wil wegkapen
- Wanneer je klanten moet negeren
- Basisvragen voor de juiste onlinestrategie
- IntelligentX, bierbrouwen op basis van algoritmen (festivalspecial)
- Hoe wetenschap retaildesign verder kan helpen (festivalspecial)
- Dear Leader wil het Noord-Koreaanse regime omver werpen via hippe zonnebrillen (festivalspecial)
- Waarom voedselverspilling volgens Kromkommer het nieuwe roken is (festivalspecial)
- De wijnflessen van Garçon Wines gaan door de brievenbus (festivalspecial)
- De missie van de IKEA Foundation (festivalspecial)
- KNIT-O-MAT over nieuwe businessmodellen en slimme banen in de fashionindustrie (festivalspecial)
- In de rubriek Selfie Ace & Tate-oprichter Mark de Lange
- Columns van Hans, Vincent Hosman (countrymanager Foodora) en Kasper van Kuijk (expert design thinking en cabaretier)
- De rubrieken Retail in beeld, Update, Grenzeloos en Service
RetailTrends 7/8 verschijnt 7 juli. Klik hier om een abonnement af te sluiten.
Reacties 0