C&A België twintig miljoen in het rood

C&A België twintig miljoen in het rood

De Belgische winkels van C&A hebben hun verlies vorig jaar zien vervijfvoudigen. Onder de streep staat C&A België 19,8 miljoen euro in het rood, meldt zakenkrant De Tijd.

De omzet van de Belgische winkels liep met 3,9 procent terug naar 444,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam in 2016 uit op een verlies van 18,6 miljoen euro, tegenover een winst van 930 duizend euro een jaar eerder.

C&A wijst als oorzaak van de slechte cijfers naar de krimpende kledingsector, die in België driehonderd miljoen euro aan omzet zag verdampen. De verkoop stond volgens een woordvoerder zowel in het zomer- als winterseizoen onder druk door ‘ongewoon weer’, terwijl webwinkels aan populariteit wonnen.

De omzet- en winstdaling is onder meer het gevolg van ‘structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen’. Het aantal verkochte producten bleef volgens de woordvoerder vrijwel constant. “In een krimpende markt slaagde C&A er zo in zijn marktaandeel te vergroten, ondanks de negatieve trend”, stelt hij.

Het verlies is daarnaast opgelopen door eenmalige herstructureringskosten, vanwege een reorganisatie op het hoofdkantoor in België. C&A telt 138 winkels bij onze zuiderburen. De modeketen maakte eerder dit jaar bekend een miljard euro te steken in de vernieuwing van al zijn winkels in Europa.

Reacties

Dit is typisch struisvogel gedrag, de markt de schuld geven. Als H&M, Inditex en Primark wél groeien, dan klopt je verhaal niet.

De C&A winkels in België zijn zeer verouderd, bovendien is het aandeel en aanbod van Clockhouse in deze winkels veel te klein.

C&A heeft al een investering aangekondigd om de winkels op te waarderen, maar ik vrees dat er meer nodig is dan een likje verf... De verschillende merken brengen als shop-in-shops met elk zijn eigen sfeer en uitstraling. De jongeren en jeugd afdeling in een 'Hollister' achtige look en feel, de kleding voor de vrouwen en oudere vrouwen in boutique stijl etc zodat shoppen bij C&A prettig wordt.

Geplaatst door Seb Seb op 14 juli 2017 om 10:08

Laatste nieuws

RetailTrends