Het Italiaanse foodconcept Eataly heeft vorig jaar een verlies van elf miljoen euro in de boeken geschreven. Een jaar eerder stond er nog een winst van 713 duizend euro onder de streep, meldt de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 Ore.
De omzet van het veelgeprezen concept liep vorig jaar met 32 miljoen euro terug tot 178,8 miljoen euro. De ebitda daalde van dertien miljoen naar veertienduizend euro. Eataly wijt die daling aan teruglopende verkopen en de sterk toegenomen concurrentie. Het bedrijf verwacht in het huidige boekjaar echter weer het normale niveau van winstgevendheid te bereiken, dankzij organische groei, de opening van nieuwe winkels en meer efficiency.
Eataly telt momenteel 38 vestigingen, waarvan zestien zich buiten eigen land bevinden. Het foodconcept opent doorgaans drie tot vijf nieuwe filialen per jaar. Vorig jaar werden winkels in New York, Bosten, München, Kopenhagen, Trento en drie in de Verenigde Arabische Emiraten geopend.
Dit jaar werden al winkels geopend in Triëst en Moskou, terwijl Los Angeles en Stockholm nog in de pijplijn zitten. Oprichter Oscar Farinetti vertelde vorig jaar in een interview met RetailTrends in 2018 naar Nederland te komen, maar heeft de komst al een jaar uitgesteld.
Ton Bos 20 jul, 12:25