‘Vertrouwen in buitenlandse webwinkels fors gestegen’

‘Vertrouwen in buitenlandse webwinkels fors gestegen’

Europese consumenten hebben meer vertrouwen gekregen in online winkelen. Vooral de mate waarin zij zich zeker voelen bij het doen van crossborder aankopen is sterk gestegen, blijkt uit de Consumer Conditions Scoreboard van de Europese Commissie.

Van de ondervraagde consumenten in de 28 EU-landen had 57,8 procent in 2016 vertrouwen in het doen van een online aankoop in een ander land. Dat is een stijging van 21,1 procentpunten ten opzichte van 2014, toen de enquête voor het laatst werd gehouden. 72,4 procent van de ondervraagden voelt zich zelfverzekerd bij online shoppen in eigen land, een stijging van 12,4 procentpunten vergeleken met twee jaar terug. 

Nederlandse consumenten zijn wantrouwender dan gemiddeld bij het doen van crossborder aankopen. Zo’n veertig procent voelt zich prettig bij het plaatsen van online bestellingen in het buitenland. Gaat het om aankopen bij binnenlandse webshops, dan heeft tachtig procent van de Nederlanders daar vertrouwen in.

Van de onderzochte Europese retailers zegt 58 procent vertrouwen te hebben in online verkopen. Voor 27,2 procent geldt dat zowel in eigen als in het buitenland. Het risico op fraude, verschillen in belastingtarieven en andere wetten zijn de meest genoemde barrières. 

Bekijk op RetailTrends alle resultaten van de Consumer Conditions Scoreboard. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!