Bruna lijdt opnieuw miljoenenverlies

Bruna lijdt opnieuw miljoenenverlies

Bruna stond vorig jaar net als in 2015 ruim zeven miljoen euro in het rood. Aandeelhouder ING heeft eind augustus een eerder verstrekt noodkrediet verhoogd van vijf naar acht miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag.

De omzet van de boekhandelketen is vorig jaar met 1,7 procent gedaald tot 155,7 miljoen euro. Dat komt vooral door een daling bij de franchisewinkels, waarvan het aantal vestigingen vorig jaar is afgenomen van 270 tot 250. De eigen winkels, waarvan Bruna er juist vier bij kreeg, groeiden door die toename wel met 11,6 procent. Ook de identieke winkelomzet groeide, terwijl de retailer vijftig procent online omzetgroei boekte.

Bruna zegt vorig jaar vooral te hebben geïnvesteerd in zijn digitale platforms, met name gericht op het verhogen van de snelheid en conversie van bruna.nl. Ook was er een apart budget voor Bliyoo beschikbaar, maar dit jaar is besloten dat deze abonnementsdienst ‘geen speerpunt’ meer is in de strategie en de investeringen beperkt worden. De retailer ziet Bliyoo nog wel als een 'belangrijke aanvulling' op het aanbod van fysieke boeken en e-books, laat een woordvoerder weten.

Bruna wijt de slechte resultaten aan een combinatie van moeilijke marktomstandigheden en hoge investeringen in 2015 en 2016. De retailer heeft naar eigen zeggen sinds begin dit jaar veel maatregelen genomen om de verliezen te verminderen, waarvan de eerste resultaten inmiddels zichtbaar zijn. Met name op het hoofdkantoor zijn forse kostenbesparingen gedaan.

George Steur is sinds begin deze maand de nieuwe algemeen directeur van Bruna. Hij liet weten de keten ‘weerbaarder’ te willen maken. Door ‘ontplooiing van nieuwe commerciële concepten, verdere merkontwikkeling en verbetering van klanttevredenheid’ wil hij de keten laten groeien.

Reacties 2


Reinder Koornstra 20 sep, 16:03

Ik sprak laatste een ex-Bruna franchisenemer die moest toegeven in 15 jaar helemaal niets aan de inrichting van zijn winkel gedaan te hebben. Gelukkig wel aan zijn aanbod, naast het Bruna assortiment. Zit dáár niet het grote probleem, té lang doorgaan met hetzelfde pre-internet concept, met een webshop naast de winkel?


Seb Seb 19 sep, 11:36

Dat komt, kort door de bocht, neer op slechts €28.000 per filiaal. Aannemelijk is dat er filialen bij zitten die zeer renderend zijn, terwijl er nog steeds filialen zijn die zeer verliesgevend zijn. De rest zal tegen break-even zitten. Wat inhoudt dat het best wel meevalt.

Het is duidelijk dat Post NL en ING het Bruna netwerk niet kwijt wil raken, dan is 7 miljoen euro natuurlijk peanuts.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!