Verlieslatend HEMA bevestigt mogelijke verkoop

Verlieslatend HEMA bevestigt mogelijke verkoop

HEMA en eigenaar Lion Capital onderzoeken de strategische opties voor het bedrijf, waaronder een verkoop. Credit Suisse is als adviseur aangetrokken, laat de Nederlandse retailer weten bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers.

De afgelopen maanden doken er meermaals geruchten op dat Lion Capital van HEMA af wilde. De private equitypartij is inmiddels tien jaar eigenaar van HEMA en probeerde de keten in 2010 al eens van de hand te doen. In 2010 ketste een deal met Ahold nog op het laatste moment af. 

De afgelopen jaren is de performance van HEMA naar eigen zeggen consistent verbeterd. Zo is de vergelijkbare omzet tien opeenvolgende kwartalen gegroeid en is het genormaliseerde ebitda zes keer op rij gestegen. De retailer zegt ‘nu goed gepositioneerd’ te zijn om ‘te profiteren van haar toekomstige groeipotentieel, die ondersteund wordt door een sterke positie in de Benelux en succesvolle internationale groei daarbuiten’. HEMA telt ruim zevenhonderd winkels in zeven landen, waarvan er meer dan driehonderd onder leiding van Lion Capital zijn geopend.

De winkelketen is echter nog altijd zwaar verliesgevend. In het tweede kwartaal kwam het verlies uit op 29,1 miljoen euro, tegenover 9,6 miljoen een jaar eerder. HEMA wijst daarbij op de eenmalige financieringskosten van 20,1 miljoen euro, die zijn gemaakt voor de herfinanciering van de schuld. De retailer gaf twee bedrijfsobligaties van zeshonderd en 150 miljoen euro uit, waarmee er naar eigen zeggen voor de komende vijf jaar ‘een solide financieel fundament’ ligt.

De omzet van HEMA lag in het tweede kwartaal 3,3 procent hoger op 287 miljoen euro. De like-for-like consumentenomzet liep met 3,1 procent op, terwijl de online omzet met veertig procent groeide. In eigen land – waar de internationale formule momenteel wordt uitgerold – nam de omzet met 0,7 procent toe tot 219,1 miljoen euro. De omzetgroei is volgens HEMA lager uitgevallen als gevolg van tijdelijke sluitingen door de ombouw van winkels en de afbouw van outletwinkels.

HEMA-topman Tjeerd Jegen vertelt in het septembernummer van RetailTrends, waarvan hij gasthoofdredacteur is, onder meer wat voor soort aandeelhouder hij het liefst voor het bedrijf ziet. "Ik zou het mooi vinden als we kunnen groeien met nog meer snelheid en vaart dan we nu doen. En als we iets meer financiële armslag zouden krijgen dan we nu hebben."

Reacties 2


Seb Seb 28 sep, 11:14

Ik blijf hopen dat Hema zijn toekomst gaat vinden binnen Ahold Delhaize. Voor deze groep is het een ideale toevoeging aan zijn portfolio en krijgt hierdoor toegang tot belangrijke winkelcentra, waar met het nieuwe Hema nog meer mogelijkheden zijn tot blending, horeca en food. Er zijn bovendien ontzettend veel synergie mogelijkheden, waardoor Hema meteen winstgevend zou worden.


Peter Jansen 28 sep, 11:56

Albert Heijn hoeft niet alles op te lossen wat door speculanten is verpest. Als ze dit hadden gedaan waren ze nooit zo groot geworden.

AH heeft inmiddels Bol.com en Delhaize gekocht. Zegt voldoende.

De HEMA is rotzooitje geworden. Winkels slecht bevoorraad (oh ja ze nog oude voorraad liggen..). Kleding ligt gewoon op de vloer (zelf gezien).
In de voorgaande periode hadden ze nog leuk dingen in de winkel staan. Maar nu struikel je over de grijze kratten. Zitten ze in de oude Vroom & Dreesmann panden, zonder gene.

De Britten hebben het goed gedaan. Binnenkort staat naast de 46 panden van V&D ook nog de panden van de HEMA leeg in de binnensteden.
Wie kan dan de binnensteden nog redden? Weet het niet. In ieder geval geen V&D, Hudson's Bay Corner, of Marks & Spencer.

Jammer dat er in de media niet wordt gezegda dat de schuldenpositie is ontstaan van het aankoopbedrag dat er betaalt is voor de overname aan Maxeda.
De HEMA deed het toen goed, maar ja als je de aandeelhouders moet betalen, dan is er geen redden meer aan.

Vroom & Dreesmann, Galeries Modern, HEMA, Bijenkorf voor een gedeelte. Warenhuizen uit het verleden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!