Gall & Gall introduceert zoekhulp voor wijn

Gall & Gall lanceert een wijnzoektool die klanten in 24 seconden een wijn helpt kiezen. Klanten kunnen door een vragenlijst te beantwoorden tot hun eigen smaakprofiel komen.

Via de website van de slijterijketen of een tablet in de winkel kunnen klanten dertien vragen beantwoorden, die gaan over het dagelijks consumptiepatroon. Ongeveer duizend wijnen zijn gekenmerkt op zes variabelen aan de hand van een algoritme. Aan de hand van criteria volgens een methodiek van de Londense organisatie 'Wine & Spirit Education Trust' komt vervolgens een smaakprofiel naar voren met een concreet wijnadvies.

Gebruikers van de tool kunnen de wijnen opslaan in een online persoonlijk profiel, dat in toekomst verder kan worden verfijnd door het toevoegen van bijvoorbeeld ratings en aankoopdata. De test is ontwikkeld om ‘de rijke wereld van wijn’ toegankelijker te maken, zegt algemeen directeur Frances Franken van Gall & Gall. "Door onze klanten te leren kennen zijn we in staat hen te voorzien van de juiste kennis, waarmee wijn kiezen makkelijker wordt", stelt zij.

De smaakprofielen zijn sinds maandag aan te maken. Op basis van klantenfeedback wil Gall & Gall de techniek verder verbeteren. Verder worden binnenkort bij wijze van proef de wijnschappen van vier winkels ingedeeld aan de hand van de twaalf smaakprofielen.

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...