‘Online supermarktomzet voorbij één miljard’

Van de totale omzet van Nederlandse supermarkten wordt dit jaar naar verwachting 2,9 procent online geboekt. Daarmee passeert de online supermarktomzet de grens van één miljard euro, blijkt uit een prognose van GfK.

Zestien procent van de huishoudens doet inmiddels wel eens online boodschappen. Dat percentage komt volgend jaar naar verwachting uit op achttien procent, waarmee het online aandeel in de omzet kan doorgroeien tot 3,7 procent. De totale supermarktomzet groeit dit jaar naar verwachting met drie procent. Voor volgend jaar wordt een vergelijkbare stijging voorspeld.

De supermarktomzet is vorige maand met 4,4 procent gestegen ten opzichte van september 2016. Over de eerste negen maanden van dit jaar verkochten supermarkten voor 26,4 miljard euro, een groei van 2,7 procent. Die stijging wordt vooral veroorzaakt door de 5,6 procent hogere uitgaven per kassabon.

Rond kerst wordt een nieuwe omzetpiek verwacht, meldt GfK verder. De gemiddelde weekomzet komt in de laatste twee weken van december naar verwachting uit op 779 miljoen euro, een groei van drie procent ten opzichte van vorig jaar. 
 

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...