'Retailer kan het verschil maken met shop-in-shops'

'Retailer kan het verschil maken met shop-in-shops'

Shop-in-shops zijn bij uitstek geschikt als onderscheidend middel in het huidige ‘competitieve retailklimaat’. Ze zullen steeds vaker in het straatbeeld opduiken, stelt ABN Amro in zijn sectorupdate.

Met shop-in-shops kunnen winkeliers klanten nieuwsgierig maken en verrassen, stelt de bank. Tegelijkertijd wordt de consument meer gemak geboden, doordat hij zijn aankopen kan doen in een ‘one-stop-shop’. Het is daarnaast een manier om te verkennen of een bestaande winkelformule ook succesvol kan zijn in een andere regio, om vervolgens al dan niet een eigen vestiging te openen. Tot slot biedt een shop-in-shop goede mogelijkheden om naamsbekendheid op te bouwen op een nieuwe locatie en kunnen retailers zich ook in kleinere stads- en dorpskernen profileren.

Een shop-in-shop kan een goede manier zijn om meer schaalgrootte te creëren, stelt ABN Amro. Retailers kunnen zo extra omzet realiseren, zonder dat de vaste kosten substantieel stijgen. Het succes van een shop-in-shop valt of staat volgens de bank met een goede ‘match’ tussen de retailers. Zo is het cruciaal om van tevoren te beoordelen of de bedrijven qua identiteit en merkwaarden bij elkaar passen, zodat productgroepen elkaar kunnen versterken. 

Retailers die samenwerken in een shop-in-shop doen er verstandig aan laagdrempelig te beginnen, stelt sectoreconoom Sonny Duijn van ABN. "Dat is bijvoorbeeld mogelijk met een contract op basis van eigen inkoop, waarbij de retailer die de winkelruimte ter beschikking stelt de vrijheid krijgt zelf producten van zijn partner in te kopen."

Reacties 3


Marco Boef 30 nov, 20:16

Sinds twee jaar hebben wij dit concept in Voorschoten / Belle Boutique. Voor ons is dit een zeer herkenbare tekst. Precies zoals wij met dit idee begonnen zijn


Peter Jansen 30 nov, 13:29

Dat shop in shop ken ik heel goed van V&D / Vroom & Dreesmann. Over dit concept werd veel gediscussieerd of het wel een succes was.
Want liep je nou een winkel van V&D binnen of een soort marktplaats van zoveel verscheidene winkels?
Wie is dan de baas over de winkel en heeft het laatste woord? Elke keer een discussie over per filiaal. Ik vond de winkels in ieder gevoel geen "eigen smoel" meer hebben en totaal onaantrekkelijk maken. Loop ik nu bij Mexx of bij V&D. Ik wist het niet meer.

Zal ABN / Amro dit nu al vergeten zijn?


Ton Bos 30 nov, 12:28

De belandrijkste drijvende kracht is ruimtebenutting. Veel retailers beschikken in het digitale tijdperk over teveel m2 aan winkelruimte en/of zoeken partijen die de loop naar de winkel kunnen versterken (synergie effect). Langer bestaande (Nijhof) en recente (Hubo/ Decorette) voorbeelden te over. In de UK is Sainsbury met Argos en Habitat een trendsetter en de recente samenwerking tussen Tesco en Next is tamelijk spectaculair. Ben benieuwd welke NL winkelketens elkaar zullen vinden. Ook grote MKB bedrijven, bijv lokale/ regionale woninginrichters zouden deze weg op kunnen gaan. De recente ontwikkeling van meerdere formules onder 1dak met 1 ondernemer is ook een voorbeeld van de zoektocht naar 'vriendelijker' exploitatiestructuren. Het zou mooi zijn als hiermee in de 'schralere' marktgebieden tevens de diversiteit kan worden bevorderd en nieuwe formules de kans krijgen sneller te expanderen. Maar bij al deze ontwikkelingen geldt: vergeet niet aansluiting te zoeken bij de digitale consument en maak gebruik van nieuwe instore technologie.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!