Ook JD.com wil honderden kassaloze winkels

Ook JD.com wil honderden kassaloze winkels

De Chinese webwinkelreus JD.com wil honderden gemakswinkels zonder kassa openen. De etailer heeft het concept al getest op zijn hoofdkantoor in Beijing, schrijft Retail Week.

Het concept van JD.com gebruikt cameratechnologie om de bewegingen van klanten vast te leggen. Op basis daarvan worden heatmaps gemaakt, waarmee op basis van klantvoorkeuren de winkelinrichting kan worden aangepast. Gebaseerd op koopgedrag en demografische gegevens, kunnen klanten met gepersonaliseerde advertenties en promoties worden benaderd.

Het concept van JD.com moet ‘compleet veranderen’ wat een bezoek aan een winkel betekent, zegt vice president Song Ma. Welke technologie gebruikt wordt voor het afrekenen, is nog niet bekendgemaakt. JD.com volgt het voorbeeld van onder meer Amazon Go en Alibaba. Eerstgenoemde laat klanten automatisch betalen via hun smartphone, terwijl Alibaba een prototype van een winkel met betaling via gezichtsherkenning ontwikkelde.

Albert Heijn hoopt komend jaar zijn eerste kassaloze AH to go-vestigingen te openen, zei ceo Wouter Kolk afgelopen zomer. Bij succes wil hij de technologie ook in reguliere supermarkten gebruiken.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!