'Het Amazon-effect wordt overal ter wereld gevoeld'

'Het Amazon-effect wordt overal ter wereld gevoeld'

De kracht van Amazon zorgt ervoor dat investeerders hun handen aftrekken van de retailmarkt. “De impact van Amazon wordt overal ter wereld gevoeld”, zegt de New Yorkse investeringsmaatschappij AllianceBernstein in RetailTrends. “Ben je een retailer en komt Amazon in je vaarwater terecht, dan verlies je inkomsten.”

Amazon zette onlangs de eerste stappen naar de dominantie van de Nederlandse markt, met de introductie van abonnementenservice Prime. Consumenten krijgen daarmee voor een paar euro per maand onder meer gratis bezorgingen uit een assortiment van twee miljoen producten, opslagruimte in de cloud en een videostreamingdienst met exclusieve series. Nederlandse retailers moeten het Amerikaanse bedrijf goed in de gaten houden: het Amazon-effect is ingrijpend.

In Duitsland nam niemand de Amerikaanse reus in het begin serieus, stelt correspondent Bertus Bouwman. “En nu het bedrijf buitengewoon dominant is, durft niemand het aan te vallen.” Amazon speelt volgens hem een grote rol in het bijstellen van consumentenverwachtingen, met snelle bezorgdiensten en de levering van verse levensmiddelen.

Hoewel in Duitsland meer wordt omgezet, worden de diensten buiten de Verenigde Staten vaak als eerste in het Verenigd Koninkrijk getest. De Britse eilanden zijn voor Amazon de favoriete internationale uitvalsbasis, stelt correspondent Mathijs Schiffers. Hij wijst onder meer op boodschappendienst AmazonFresh en de dronebezorging in Cambridge. Het effect van dit soort mediagenieke dadendrang kan ‘onmogelijk overdreven worden’, zegt de Britse retailexpert Richard Hyman. “Amazon bepaalt de retailagenda hier.”

In het januarinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij ‘de kruistocht van Amazon’. Zo beschrijven ook correspondenten uit China en de Baltische Staten het lokale Amazon-effect en worden de gevolgen voor de Amerikaanse markt en Seattle in het bijzonder in kaart gebracht. Nog geen member van RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!