'Consument kiest vaker voor circulaire producten'

'Consument kiest vaker voor circulaire producten'

Nederlandse consumenten kopen bewuster en kiezen niet langer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. Driekwart geeft aan zijn consumptief gedrag een beetje of volledig te willen veranderen. Dat concludeert ABN Amro uit onderzoek van Q&A onder ruim 1.400 consumenten.

Vooral ouderen zijn zich bewust van grote thema’s als klimaatverandering, duurzaamheid en vervuiling van het leefmilieu. Zo valt 82 procent van de zestigplussers in de categorie ‘bewust en aanpassingsbereid’. Daartegenover staat dat veertig procent van de jongeren zijn leefstijl niet aanpast.

De bereidheid om het koopgedrag aan te passen, wordt volgens ABN Amro mede bepaald door het aanvaardbare prijsvoordeel. Zo moeten de prijzen van tweedehands en refurbished artikelen respectievelijk 43 en 35 procent lager liggen dan bij standaardproducten. Opvallend is dat voor gerecyclede producten ook een lagere prijs (25 procent) wordt verwacht. Voor duurzame producten zijn consumenten wel bereid om meer te betalen. Deze categorie mag twaalf procent duurder zijn.

“De consument kiest vaker voor circulaire producten”, stelt sector banker retail Henk Hofstede. De trend om bewuster te consumeren houdt volgens hem de komende jaren aan. “Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd.”

Lees op RetailTrends meer over de kansen die de circulaire economie biedt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!