Webwinkels willen sameday-delivery ontmoedigen

Webwinkels willen sameday-delivery ontmoedigen

Consumenten moeten zich bewust zijn van de milieueffecten als zij een pakketje dezelfde dag bezorgd willen krijgen. “"Dezelfde dag bezorgen is milieuonvriendelijker, omdat het pakje mogelijk in een half leeg busje wordt gebracht", zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org tegen de NOS.

Met de campagne Bewust Bezorgd willen webwinkels consumenten aanmoedigen te kiezen voor duurzame bezorgoplossingen. Daarnaast hebben zij gezamenlijk een rekenmodel ontwikkeld dat laat zien hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt. Dat gebeurt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het gebruikte vervoermiddel, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Etailers kunnen zo direct zien waar de mogelijkheden liggen om de logistieke operatie te verduurzamen. 

Een product een dag later laten bezorgen in plaats van dezelfde dag kan veel uitstoot schelen, blijkt uit de rekentool. Zo zou een paar gymschoenen bij sameday-delivery goed zijn voor 630 gram CO2uitstoot. Een dag later is dat nog 418 gram.

“Wij zijn al een groene sector en hiermee verduurzamen we nog verder”, zegt Jongen. Hoewel uit onderzoek van Motivaction blijkt dat consumenten denken dat meer dan de helft van alle bestelbusjes in de stad rijden voor e-commercebedrijven, is dit in werkelijk slechts drie procent, zegt hij. Het beeld dat bestelauto’s voor de online winkels een groot aandeel vormen van de totale uitstoot zou daarom niet kloppen. 

Onder meer bol.com, wehkamp en Coolblue - die alle drie sameday-delivery aanbieden - zijn bij de samenwerking betrokken. Ook vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic steunen de campagne.
 

Reacties

Heb überhaupt nooit begrepen waarom mensen zo nodig via een webshop een pakje dezelfde dag of binnen een paar uur moeten hebben. Denk na en plan je inkopen. We laten ons met z'n allen steeds gekker maken ...

Geplaatst door Jan Janssen op 25 januari 2018 om 10:21

Hoe absurd, dit is natuurlijk piepen voor de buhne, metname de spelers als Coolblue, Wehkamp en Bol.com de webwinkels die zelf het same-day delivery in het leven hebben geroepen en de klant gek maken door voor deze optie te kunnen kiezen gaan nu in eens op de duurzame toer? Als ze het echt menen moet je de keus niet eens aanbieden! Dit is net zo iets als, ouders die hun kind verwennen en als het kind (lees klant) dan stierlijk vervelend wordt omdat hij altijd zijn zin heeft gekregen en dus door een foute opvoeding geen geduld is aangeleerd, ga je hem in eens tot de orde roepen en zeggen dat hij op zijn beurt moet wachten. Krokodilletranen verhaal dus! want stoppen ze nu met same-day delivery?

Geplaatst door Arie Feenstra op 25 januari 2018 om 10:51

Het eerlijke verhaal is dat deze dienst de grote webwinkels niet de (extra) omzet oplevert welke men had verwacht en dat het aanbieden op dezelfde dag dus geld kost.

Dergelijke krankzinnige diensten zijn gedoemd te mislukken. En ja, ik noem sameday-delivery voor € 2,49 een krankzinnige dienst.

Maar zolang de "we-weten-niet-wat-amazon-straks-gaat-doen" ziekte heerst onder de grote spelers, kunnen we denk ik wel nog gekkere diensten verwachten die met geld verdienen en klantbehoeften niets te maken hebben.

Geplaatst door Henk de Vente op 29 januari 2018 om 15:22

Laatste nieuws









RetailTrends