Groei consumentenbestedingen valt terug

Groei consumentenbestedingen valt terug

Consumenten hebben in december 1,2 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Dat betekent de zwakste groei van de consumentenbestedingen sinds september 2016, blijkt uit cijfers van CBS.

De relatief zwakke groei komt vooral doordat voor het eerst sinds april 2016 minder werd besteed aan duurzame goederen. Vooral de uitgaven aan auto’s waren lager dan een jaar eerder. Aan woninginrichting, kleding en schoenen gaven consumenten wel meer uit. Verder gaven consumenten aan voedings- en genotmiddelen bijna een procent meer uit en waren ook de bestedingen aan cosmetica en parfum hoger.

Aan diensten, zoals een bezoek aan restaurant of kapper, werd ruim twee procent meer uitgegeven dan in december 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptie uit. De omstandigheden voor consumptie zijn volgens CBS in februari per saldo even gunstig als in december. Het oordeel van ondernemers over de toekomstige werkgelegenheid is deze maand verbeterd, terwijl consumenten wat minder positief zijn over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden.

Het consumentenvertrouwen is deze maand gedaald van 24 naar 23, meldt het statistiekbureau verder. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid was een fractie minder positief.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!