De winkelbedrijven die de crisis van de afgelopen jaren goed zijn doorgekomen, groeiden beduidend harder dan de Nederlandse economie. Wel nam de ebitda-marge van deze ‘retailwinnaars’ af, blijkt uit onderzoek van corporate finance-bedrijf Lindenaar & Co waarover De Financiële Telegraaf publiceert.
Lindenaar & Co verdeelt de ‘retailoverlevers’ in vier categorieën. Het sterkst groeien de prijsvechters, met een gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 15,8 procent in de afgelopen vijf jaar. Die komt volgens het onderzoek echter voor een groot deel voor rekening van Action, terwijl veel andere discounters juist krompen. ‘Schaalbedrijven’, waartoe onder meer IKEA en Wehkamp gerekend worden, groeiden in diezelfde periode met bijna elf procent per jaar. Merken, zoals Rituals en Suitsupply, en nichespelers groeiden met respectievelijk 6,9 en 6,5 procent. In totaal groeiden de retailoverlevers sinds 2013 jaarlijks met gemiddeld 4,4 procent, terwijl dat voor de Nederlandse economie 1,7 procent was.
De ebidta-marge van de ‘retailwinnaars’ nam met 0,7 procent af, wat er volgens Lindenaar & Co op wijst dat zij marge moesten afstaan aan de consument of moesten investeren. Verder is de schuldenlast van Nederlandse retailers tussen 2013 en nu opgelopen van 3,5 tot 5,1 miljard euro.
Het aantal faillissementen in de detailhdenl daalde volgens Lindenaar & Co van 742 in 2013 naar 281 in 2017, waarbij eenmanszaken zijn uitgezonderd. Het CBS berekende eerder over diezelfde jaren een daling van 904 naar 347.
Arie Feenstra 23 feb, 10:48