'Retailers groeien hard, maar leveren marge in'

'Retailers groeien hard, maar leveren marge in'

De winkelbedrijven die de crisis van de afgelopen jaren goed zijn doorgekomen, groeiden beduidend harder dan de Nederlandse economie. Wel nam de ebitda-marge van deze ‘retailwinnaars’ af, blijkt uit onderzoek van corporate finance-bedrijf Lindenaar & Co waarover De Financiële Telegraaf publiceert. 

Lindenaar & Co verdeelt de ‘retailoverlevers’ in vier categorieën. Het sterkst groeien de prijsvechters, met een gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 15,8 procent in de afgelopen vijf jaar. Die komt volgens het onderzoek echter voor een groot deel voor rekening van Action, terwijl veel andere discounters juist krompen. ‘Schaalbedrijven’, waartoe onder meer IKEA en Wehkamp gerekend worden, groeiden in diezelfde periode met bijna elf procent per jaar. Merken, zoals Rituals en Suitsupply, en nichespelers groeiden met respectievelijk 6,9 en 6,5 procent. In totaal groeiden de retailoverlevers sinds 2013 jaarlijks met gemiddeld 4,4 procent, terwijl dat voor de Nederlandse economie 1,7 procent was.

De ebidta-marge van de ‘retailwinnaars’ nam met 0,7 procent af, wat er volgens Lindenaar & Co op wijst dat zij marge moesten afstaan aan de consument of moesten investeren. Verder is de schuldenlast van Nederlandse retailers tussen 2013 en nu opgelopen van 3,5 tot 5,1 miljard euro. 

Het aantal faillissementen in de detailhdenl daalde volgens Lindenaar & Co van 742 in 2013 naar 281 in 2017, waarbij eenmanszaken zijn uitgezonderd. Het CBS berekende eerder over diezelfde jaren een daling van 904 naar 347.
 

Reacties

Omdat het zo goed gaat in Nederland.... Hoe willen we ons zelf voor de gek houden en moed in praten. Prachtig hoor dat er omzet stijgingen zijn bij een aantal grote spelers, en natuurlijk is het fijn dat de overlevers kunnen groeien. Maar wat schieten we op met getallen over het aantal bedrijven die failliet zijn gegaan? Als 904 in 2013 en 347 in 2017 gezien wordt als een dalende trend en men wil daarmee aangeven dat het beter gaat met de retail, dan moet je toch wel oogkleppen op hebben ter grote van je hele lichaam.
904 toen, 347 nu van elkaar aftrekken gaan er dus 557 minder failliet, zo lust ik nog wel een paar. Volgens mij is het zo dat er ook in 2014, 2015 en 2016 heel veel bedrijven failliet zijn gegaan, met andere woorden, hieruit blijkt dat de race nog lang niet gelopen is en dat we er nog steeds even beroerd voor staan. Dat er voor de overlevers meer lucht komt naar mate er collega's failliet gaan is evident lijkt mij. Maar zolang er marge moet worden weggegeven aan de klant en er nog steeds een oplopende schuldenlast is bewijst het naar mijn idee alleen maar dat de retail nog steeds aan het infuus ligt.

Geplaatst door Arie Feenstra op 23 februari 2018 om 09:48

Laatste nieuws









RetailTrends