Middelgrote steden worden het hardst getroffen door het veranderende consumentengedrag. Consumenten bestellen niet alleen steeds meer online, maar kiezen er ook voor om als ze gaan winkelen er een dagje uit van te maken. “Middelgrote steden kunnen niet op tegen wat de grote stad te bieden heeft”, zegt Gert Bolkesteijn, gemeentelijk initiator binnenstad van Hoogeveen, tegenover RetailTrends.
De leegstand in Hoogeveen bedraagt volgens Bolkesteijn momenteel zo’n vijftien procent. De gemeente heeft volgens hem nog wel toekomst als winkelstad, omdat het verzorgingsgebied groot genoeg is. In stedelijke gebieden waar veel mensen wonen, ligt dat anders, stelt hij. “Als je in twintig minuten rijden vijf middelgrote stadscentra kunt bereiken, zullen vier het niet overleven.”
Het consumentengedrag laat volgens Bolkesteijn door heel Europa vergelijkbare veranderingen zien. Overal trekken middelgrote steden minder bezoekers, hebben ze een lagere omzet en neemt de leegstand toe, stelt hij. “Het lijkt wel alsof het is doorverteld.”
Middelgrote steden in Europa hebben de afgelopen twee jaar samengewerkt in het project RetaiLink. Hoogeveen en Hengelo zijn betrokken namens Nederland, terwijl ook steden als Igualada (Spanje), Romans (Frankrijk) en Liberec (Tsjechië) meedoen. Samen zoeken ze een antwoord op de vraag hoe mensen weer naar middelgrote steden getrokken kunnen worden.
Lees op RetailTrends meer over de inspanningen van Hoogeveen en het project RetaiLink, dat in april wordt afgesloten met een event in de Drentse stad.
Reacties 0