'Etos slaat als merk in veel landen aan'

'Etos slaat als merk in veel landen aan'

De producten van Etos liggen inmiddels bij 6500 supermarkten in tientallen landen. De wereldsprong van de drogisterijketen is de tijd van het pionieren voorbij, zegt topman Jan-Derek Groenendaal in het Algemeen Dagblad.

Ahold Delhaize heeft tachtig producten van Etos als huismerk geïntroduceerd bij supermarkten in onder meer de Verenigde Staten, Griekenland, Portugal en Tsjechië. Er ligt een voorstel bij de directie van het moederconcern om dat uit te breiden tot 120. “Dat zegt genoeg, dit is geen proef meer”, aldus Groenendaal. De schaalvergroting leidt volgens hem uiteindelijk ook tot lagere prijzen voor de Nederlandse consument. “Het scheelt nogal of je een zalfje produceert voor 550 Nederlandse winkels of 6500 supermarkten wereldwijd.” 

Etos werd de afgelopen jaren voorzien van een nieuwe uitstraling, met onder meer een moderner logo en een nieuw jasje voor de winkels. Mede daardoor kan de 99-jarige drogisterijformule als merk internationaal succesvol zijn, zegt de directeur. “Het is historie zonder nostalgie, dat slaat in veel landen aan.”

Ahold Delhaize probeerde de drogisterijartikelen van Etos eind vorig jaar ook bij Albert Heijn in de schappen te krijgen, maar franchisenemers staken daar via een rechtszaak een stokje voor. Hoewel Groenendaal zegt er nog altijd van overtuigd te zijn dat die stap ook goed zou uitpakken voor de drogisterijen zelf, liggen er geen plannen om die alsnog door te voeren. “We hebben het hoofdstuk afgesloten."
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends