'Groei fastfoodzaken houdt voorlopig aan'

'Groei fastfoodzaken houdt voorlopig aan'

Nederland heeft er vorig jaar 130 vestigingen van fastfoodrestaurants bij gekregen. De omzet van deze sector groeide met 8,7 procent, blijkt uit een rapport van ABN Amro.

Een deel van de omzetgroei is te verklaren door hogere prijzen, maar ook de verkoopvolumes namen met 5,7 procent toe. ABN Amro verwacht dit jaar een stijging van de verkoopvolumes vijf procent. In de afgelopen zeven jaar was al sprake van een stijging van ruim een kwart en, door de hogere prijzen, een omzetgroei van 45,7 procent.

Het aantal fastfoodzaken daalde tussen 2005 en 2012 tot een dieptepunt van zesduizend, maar groeide sindsdien met zeven procent. Op 1 januari van dit jaar telde de bank 6240 vestigingen. De stijging is zowel te verklaren door de uitbreiding van gevestigde ketens als de komst van nieuwe spelers. Zo openden Five Guys, Dunkin' Donuts, Papa John’s en Taco Bell vorig jaar hun eerste vestigingen in Nederland. Dit jaar komt daar in ieder geval TGI Fridays nog bij, terwijl Pizza Hut op grootschalige uitbreiding mikt.

Voedingswetenschappers luidden een jaar geleden de noodklok over de 'fastfoodinvasie' in ons land. Door de expansieplannen van grote ketens neemt het ongezonde aanbod snel toe, wat in schril contrast zou staan met de ambitie van Nederland om wereldwijd koploper te worden in gezonde en duurzame voeding.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!