De eerste directe containertrain is woensdag vanuit de Amsterdamse haven naar de Chinese oostkust vertrokken. De nieuwe treinverbinding moet de handel met en vanuit China voor retailers en merken uit Nederland makkelijker maken. Dat zegt ceo Erwin Cootjans van Nunner Logistics, initiatiefnemer van de directe treinverbinding.
De trein legt in zestien dagen elfduizend kilometer af en is aangesloten op de historische zijderoute, die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië vormde. Het initiatief is een antwoord op de toenemende vraag van goederentransport van en naar China. In eerste instantie verwacht Runner Logistics vooral producten naar Nederland te vervoeren, maar ook de populariteit van Nederlandse producten in China groeit hard. Vooral elektronica, automotive, bier, kindervoeding en luxe kleding zouden gewild zijn.
De containertrein is volgens Nunner Logistics een sneller alternatief voor de boot. De levertijd over zee zou sinds enige tijd zijn toegenomen, omdat schepen langzamer varen om brandstof te besparen. Verder liggen de kosten voor de trein veel lager dan bij vervoer door de lucht.
De trein rijdt vooralsnog één keer per week, maar Cootjans verwacht dit snel uit te breiden naar twee of drie keer. Het bedrijf rijdt al langer met directe treinen tussen Moskou en het Duitse Neuss naar China.
Reacties 0