Consumenten houden de behoefte om producten te proberen, maar e-commerce wordt de dominante vorm van kopen. Door de groeiende populariteit van online winkelen, wordt het steeds moeilijker om winkels in stand te houden. “Daarvoor moet een beter businessmodel worden bedacht”, zegt hoogleraar logistiek Kees Jan Roodbergen van de Rijksuniversiteit Groningen in het maartnummer van RetailTrends.
Een van de mogelijke rollen van winkels is dat ze als kleine magazijnen worden ingezet. “Als straks bijna alles online wordt besteld, hebben retailers veel voorraad nodig in de buurt van de klant, omdat die nog sneller bediend wil worden”, schetst Roodbergen.
Als sameday-delivery de standaard is, wordt het volgens hem moeilijk om alles vanuit een centraal magazijn te regelen. Het kost simpelweg te veel tijd om een order te picken en ermee naar het noorden van het land te rijden, stelt de hoogleraar. “De grens van wat mogelijk is, is nu al bereikt.”
Spelers met veel winkels kunnen volgens Roodbergen hun rol pakken. Hij pleit voor een open netwerk waar alle stakeholders zich vrijblijvend kunnen aansluiten. Zo kunnen voorraden van aangesloten webwinkels bijvoorbeeld in het magazijn van andere spelers terechtkomen, als blijkt dat hun producten vaak samen worden gekocht. “Als producten al in de winkel liggen, waarom zou je ze dan nog verplaatsen?”
Binnen het thema Supplychain in het maartnummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op de versnipperde last mile en roep om nieuwe logistieke modellen. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik dan hier.
e-Delivery Event
RetailTrends Media organiseert samen met OGZ op 28 maart het e-Delivery Event in Utrecht. Kees Jan Roodbergen is een van de sprekers, terwijl ook onder meer bol.com, Coolblue, Domino’s en Zalando hun logistieke verhaal vertellen. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Reacties 0