Een op de drie Nederlandse consumenten vindt het ongemakkelijk om te onderhandelen over de prijs van een product. Vooral jongeren laten zich daardoor tegenhouden: veertig procent van hen voelt zich ongemakkelijk bij het afdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder ruim duizend consumenten, in opdracht van SNS.
Ruim driekwart van de Nederlanders vindt zichzelf geen goede onderhandelaar. Meer dan de helft van alle respondenten zou beter willen onderhandelen. Mannen zijn volgens de bank zelfverzekerder over hun onderhandelingsvaardigheden. Dertig procent van de mannen noemt zich een goede onderhandelaar, tegenover zeventien procent van de vrouwen.
De belangrijkste reden om niet te onderhandelen is omdat consumenten de moeite er niet van in zien, bijvoorbeeld bij een lage prijs. Ook denkt zo’n 35 procent al gauw dat er geen onderhandelingsruimte is. Verder durven vooral de jongere consumenten niet altijd te onderhandelen. 35 procent van de mensen onder de dertig jaar dingt daarom niet af, tegenover vijftien procent van de zestigplussers.
Online en in het buitenland zijn consumenten sneller geneigd tot pingelen. Verder zegt bijna twee op de drie consumenten bij een autodealer voor een lagere prijs te gaan. Ook met een particulier (bijvoorbeeld via Marktplaats) en in een keuken- of badkamerzaak wordt door meer dan de helft van de consumenten onderhandeld.
Reacties 0