HelloFresh in steeds meer landen winstgevend

HelloFresh heeft zijn winstgevendheid in het laatste kwartaal van 2017 flink verbeterd. Het bedrijfsresultaat (aebitda) was nog 6,1 miljoen euro negatief, tegenover 16,3 miljoen euro een jaar eerder. De maaltijdboxbezorger was in de internationale markten voor het eerst winstgevendheid, terwijl het break-even-point in de Verenigde Staten ‘binnen bereik’ zou liggen.

HelloFresh, dat eerder al melding maakte van winst in de Benelux, verwacht eind dit jaar voor het eerst in alle markten samen het break-even-point te bereiken. Over het gehele boekjaar wordt waarschijnlijk nog wel verlies gedraaid. In 2017 was het bedrijfsresultaat nog 70,1 miljoen euro negatief, in vergelijking met 82,6 miljoen euro een jaar eerder.

Eerder maakte HelloFresh al bekend dat de omzet net boven de negenhonderd miljoen euro is uitgekomen, wat een groei van ruim vijftig procent betekent. Het bedrijf telde aan het eind van het jaar 1,45 miljoen actieve klanten. Voor dit jaar is de verwachting dat de omzet met 25 tot dertig procent toeneemt.

De focus van de Duitse speler ligt nog altijd op het vergroten van zijn aanwezigheid in de belangrijkste markten. Deze maand werd de Amerikaanse branchegenoot Green Chef overgenomen. De bezorger van biologische maaltijdboxen is goed voor zo’n vijftien miljoen euro omzet per kwartaal, maar is ook nog niet winstgevendheid.

RetailTrends