'Anticiperend verzenden' een stap te ver voor Amazon

'Anticiperend verzenden' een stap te ver voor Amazon

Amazon heeft vooralsnog geen plannen om zijn patent op ‘anticiperend verzenden’ te verzilveren. Het is volgens AI-expert Julien Simon theoretisch mogelijk om een item naar een klant te versturen, nog voor hij een bestelling heeft geplaatst. “Maar het is denk ik één stap te ver”, zegt hij tegenover RetailTrends.

Zo’n vier jaar geleden werd bekend dat Amazon erover denkt om bestellingen nog voor een daadwerkelijke order te versturen. Om goed te anticiperen zou Amazon kijken naar gegevens als voorgaande bestellingen, zoekopdrachten, wenslijsten, de inhoud van de winkelwagen, retouren en hoe lang iemand met zijn cursor boven een product zweeft. Als voorbeeld wijst Simon op een fan van heavy metal, die graag de nieuwste muziek koopt. “Als een nieuw album van Iron Maiden of Metallica uitkomt, is de kans groot dat hij die wil hebben. Dan zouden we het album automatisch op kunnen sturen. Wil hij het album toch niet, kan het gratis geretourneerd worden.” 

Vooralsnog doet Amazon er niets mee, omdat klanten het niet fijn zouden vinden. “We houden het nu bij het aanbevelen van het album”, aldus de Fransman.

Simon is AI-expert bij Amazon Web Services, de clouddienst van Amazon die sinds deze week ook een kantoor in Amsterdam heeft. Op RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de manier waarop het Amerikaanse bedrijf kunstmatige intelligentie inzet en wat andere retailers daarmee kunnen.

Reacties

"Anticiperend verzenden", een mooi eufemisme voor "door de strot duwen"?? Gelukkig voelt Amazon aan dat klanten dit niet fijn zouden vinden, het zou voor mij in elk geval een reden zijn Amazon links te laten liggen.

Geplaatst door Jan Janssen op 29 maart 2018 om 10:29

Laatste nieuws

RetailTrends