Unilever maakt werk van circulaire verpakkingen

Unilever maakt werk van circulaire verpakkingen

Unilever werkt aan een nieuwe technologie die pet-afval omzet in zuivere plastic grondstoffen voor gebruik in voedselverpakkingen. De multinational werkt daarvoor samen met startup Ioniqa en Indorama Ventures, ’s werelds grootste producent van pet.

Pet wordt veel gebruikt voor de productie van plastic verpakkingen. Wereldwijd zou zo’n twintig procent van dit materiaal gerecycled worden. De rest wordt verbrand, belandt op de vuilnisbelt of in de natuur. Unilever zegt dit probleem aan te willen pakken met de nieuwe technologie van Ioniqa, een spin-off van de Technische Universiteit Eindhoven.

Ioniqa beschikt over gepatenteerde technologie waarmee al het pet-afval wordt omgezet in zuivere plastic grondstoffen. Die technologie zou de proeffase al hebben doorstaan en door diverse bedrijven worden getest.

Unilever beloofde vorig jaar dat in 2025 al zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbeer zijn. “We willen af van het take-make-dispose-model waar we momenteel in leven en streven ernaar enkel verpakkingen te creëren die passen binnen een circulaire wereld”, aldus David Blanchard, chief R&D bij Unilever. Het volledig circulair maken van de pet-stroom zou volgens hem een grote mijlpaal zijn. “Niet alleen Unilever zou hierbij gebaat zijn, het zou een transformatie betekenen van de gehele industrie.”

Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever is een van de sprekers tijdens de tweede editie van Changemakers in Retail. Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!