Het beste van RetailTrends: week 15

RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Het Nederlandse webwinkellandschap in negen cijfers
De vertraging in de groei van de Nederlandse webwinkelomzet is maar een van de vele uitkomsten uit het Ecommerce Report 2018, dat vooral een hoop cijfers bevat. We pikten er negen uit, die bijvoorbeeld laten zien hoe consumenten producten vergelijken en waarom bezorgkosten een heikel punt zijn.

Waarom Karstadt weer winst maakt (en wat Hudson’s Bay daarvan kan leren)
Voor het eerst in twaalf jaar kan de vlag uit bij Karstadt. De Duitse warenhuisketen – voor wiens voortbestaan lange tijd werd gevreesd – is weer winstgevend. Hoe anders is dat bij grote concurrent Galeria Kaufhof, die onder Hudson’s Bay pas aan de vooravond van een grote sanering staat.

Bol.com is het sterkste merk, maar voor hoelang nog?​​​​​​​
Voor het vierde jaar op rij is het Retail Merkenonderzoek gehouden en voor het vierde jaar op rij staat bol.com bovenaan. De webwinkel van Ahold Delhaize blijft echter niet gevrijwaard van kritiek. Brengt het Plaza-aanbod de leidende positie van bol.com in gevaar?

Dit zijn de zes trends die retail nú veranderen​​​​​​​
INretail zette vorig jaar al eens twaalf shifts op een rij om in de gaten te houden richting 2030. Omdat dat nog een eindje weg is, gooien Q&A en Pragma het in hun nieuwe studie The Empowered Customer over een andere boeg. Zij identificeren zes trends die de komende twaalf tot achttien maanden al onmisbaar zijn om bij te blijven.

Dit is de 'supermarkt der superlatieven'
​​​​​​​
Zurheide Feine Kost was al de fijnproeverstak van Edeka Group, maar heeft die status met zijn vernieuwde flagshipstore nog eens kracht bij gezet. Met de combinatie van delicatessen en gastronomische restaurants presenteert de familie Zurheide naar eigen zeggen een 'ervaringssupermarkt van superlatieven'.

Om interviews en achtergronden te lezen en de nieuwste winkelconcepten en video's te zien, heb je een membership nodig. Met een membership ontvang je het magazine RetailTrends, krijg je korting op onze events en kun je tot tien collega’s een inlogaccount geven. Ben je nog geen member van RetailTrends? Probeer het nu een maand gratis!

RetailTrends