Goud geld, die brillenbusiness

Door Hans Verstraaten (columnist)
Bron: RetailTrends 4

Een paar maanden terug had ik een nieuwe bril nodig. De firma Pearle had een actie lopen: nu élk montuur voor tien euro. Ik koos een montuur dat normaliter (ik checkte het op internet) 245 euro kostte en ik nu dus voor tien euro aanschafte. “Hoe doen jullie dat, zo’n gigantische korting?” vroeg ik aan de dienstdoende Pearle-medewerkster. “Ik snap het ook niet”, zei ze. Zeer tevreden, maar ook stomverbaasd stapte ik de winkel uit. Een product met een korting van zo’n 96 procent – dat kan volgens mij alleen maar in de opticienbranche.

Ik vind het een even rare als fascinerende wereld, de wereld van de opticienketens. Die sinds kort tevens de wereld van de gehoorketens is. Deze wereld overspoelt de Nederlander met een lawine aan commercials, bijvoorbeeld deze van Specsavers: ‘Bij Specsavers krijg je oude modellen of slechte kwaliteit hoortoestellen.’ Huh? Ja, meldt de commercial verder: ‘Dit is een mythe en er doen tal van mythes over ons de...

Door Hans Verstraaten (columnist)
Bron: RetailTrends 4

Een paar maanden terug had ik een nieuwe bril nodig. De firma Pearle had een actie lopen: nu élk montuur voor tien euro. Ik koos een montuur dat normaliter (ik checkte het op internet) 245 euro kostte en ik nu dus voor tien euro aanschafte. “Hoe doen jullie dat, zo’n gigantische korting?” vroeg ik aan de dienstdoende Pearle-medewerkster. “Ik snap het ook niet”, zei ze. Zeer tevreden, maar ook stomverbaasd stapte ik de winkel uit. Een product met een korting van zo’n 96 procent – dat kan volgens mij alleen maar in de opticienbranche.

Ik vind het een even rare als fascinerende wereld, de wereld van de opticienketens. Die sinds kort tevens de wereld van de gehoorketens is. Deze wereld overspoelt de Nederlander met een lawine aan commercials, bijvoorbeeld deze van Specsavers: ‘Bij Specsavers krijg je oude modellen of slechte kwaliteit hoortoestellen.’ Huh? Ja, meldt de commercial verder: ‘Dit is een mythe en er doen tal van mythes over ons de ronde. Maar het zijn wel mythes hè, die kloppen niet hoor.’ Ik had geen idee dat er mythes de ronde doen over Specsavers en verder wist niemand in mijn omgeving ervan. Maar nu denk je toch, als consument: ‘Hé, er is vast wat aan hand met die Specsavers. Anders zouden die mythes niet de ronde doen.’ Hetzelfde effect zou je krijgen als ik hier zou melden: ‘Er doen verhalen de ronde dat je een leuke column over je winkelketen krijgt als je mij, Hans Verstraaten, duizend euro cadeau doet. Maar dat is niet zo hoor!’

Die opticien- en  sinds kort tevens gehoorketens (er komt er volgens mij wel wekelijks eentje bij) teisteren niet alleen met z’n allen tv en radio met die lawine aan commercials. Het lijkt ook een race te zijn wie de allerberoerdste commercial weet te maken. Winnaar is vooralsnog uiteraard de René Froger-commercial van nieuwkomer Eyelove. Froger zingt in deze commercial op een werkelijk verschrikkelijke manier ‘Ik wil multi-vó-caaaaal’ en geeft de medewerkster van Eyelove een werkelijk verschrikkelijke vette knipoog. De hele commercial is trouwens een soort vette knipoog, maar dan een figuurlijke, naar Jan Smit. Bekend van de íets minder verschrikkelijke commercials van eerdergenoemde firma Pearle. Tenzij je nooit tv kijkt of naar de radio luistert ontkom je niet aan die opticien-  en gehoorcommercials. Er zijn intussen aardig wat landgenoten opgenomen in een inrichting omdat ze er gewoon niet meer tegen konden. Ja, er letterlijk gek van zijn geworden.

Menige keten meldt ook in menige commercial dat ze zo ont-zet-tend deskundig zijn. Dat valt volgens mij wel mee. In een recente uitzending van Radar ging een persoon langs diverse ketens. Bij de ene kwam hij er met een kleine correctie vanaf, in een andere werd hij als halfblind beschouwd. Dat komt wellicht omdat – naast Portugal – Nederland het enige land in Europa is waar elke gek zich opticien mag noemen. En menige keten claimt in campagnes dat zijn medewerkers een opleiding hebben gevolgd van twee jaar. Maar waar ze die dan hebben gevolgd, ik heb geen idee. En waarom ze die twee jaar lang hebben gevolgd trouwens ook niet. Want je zit als klant bij de opticien achter een apparaat. De medewerker schuift lensjes in en uit en dan moet je zeggen ‘beter’ of juist ‘slechter.’ Vijf minuten later zit dit wetenschappelijk onderzoek erop en heb je een recept. Daar heb je volgens mij geen opleiding van twee jaar voor nodig. Dit moet echt in twee uur te doen zijn. 

Naast de gehoorgolf is momenteel eveneens in opkomst: de online ogentest. Die van nieuwkomer easee bijvoorbeeld. Waarvan is gebleken dat die a) verdomd ingewikkeld is en b) bescheiden gesteld: niet al te betrouwbaar. Je krijgt vervolgens een recept à raison van negentien euro. Wat ook weer vreemd is. Want bij elke fysieke opticien is de ogentest geheel en al gratis (en stukken betrouwbaarder). Maar goed, zoals gezegd: elke gek kan in dit land opticien worden, nu ook online. Het schijnt een gouden business te zijn, die retail van de ogen en de oren. Een business met een razendsnelle groei vanwege de vergrijzing. En niet te vergeten: een business met om mij geheel onbekende reden torenhoge marges.

Ik heb mijn houten bordje al klaar:

Eye-Em Hans

Gediplomeerd opticien

Off- én online!

Laat je mailadres achter en lees dit artikel direct verder.
Ook ontvang je de gratis nieuwsbrieven van RetailTrends.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!