Welkom in het jaar 2065. De mensheid heeft haar eerste voetstappen gezet op de planeet Mars, zelfrijdende auto’s bewegen zich voort op de snelwegen, machines kunnen denken als mensen en onze energie is bijna volledig duurzaam. We doen echter nog steeds boodschappen in de supermarkt, voorspelt de Amerikaanse retailfuturist Mike Lee. Hij is de oprichter van het fooddesign-en innovatiebureau Studio Industries en startupplatform Alpha Food Labs in New York. Sinds 2015 exposeert de Detroiter op vakbeurzen met The Future Market, zijn visie van de supermarkt in de toekomst. “Die is flexibel, gecustomized, productief en meer ervaringsgericht.”
In het juninummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de toekomst van food. Deze producten vinden we volgens Mike Lee in 2065 in het supermarktschap.
1. AnalyzeMe
Een slimme pil vol sensoren die consumenten innemen om hun gezondheid gedetailleerd bij te houden. Van ijzertekorten tot een verstoorde darmflora, alles wordt vastgelegd en geanalyseerd. Consumenten kunnen met deze informatie hun dieet afstemmen om topfit worden. Een eerste versie van deze ‘big brother pil’ werd vorig jaar november goedgekeurd door de Food and Drug Administration. De Abilify MyCite is een medicijn voor de behandeling van onder andere schizofrenie en depressie en heeft een ingebouwde sensor die de inname bijhoudt. Artsen en verzorgers hebben online toegang tot deze informatie.
2. Precision bar
Deze energyreep geeft de consument precies wat hij nodig heeft in samenwerking met de AnalyzeMe of een ander systeem dat gezondheidsdata bijhoudt. De precision bar, met een vergelijkbare herkenbare wikkel als in 2018, wordt in de supermarkt voor elke shopper samengesteld uit verse biologische ingrediënten.
3. Crop crisps
Borrelen met Franse kaasjes en smeerkaas doe je ook in 2065 met crackers. Maar deze crop crisps worden elk jaar gemaakt van een ander soort graan: rode en witte tarwe, linzen of kikkererwten. De producent van deze crackers roteert jaarlijks de gewassen om de natuurlijke balans in de bodem en het milieu te beschermen. Een eeuwenoude beproefde manier om te voorkomen dat de bouwgrond uitgeput raakt, maar dan in een modern jasje. ‘Crop crisps, we’re always revolving.’
4. Aquapur in ghostplastic-fles
In 2065 is niet-recyclebaar plastic als verpakkingsmateriaal verboden. Tien jaar eerder bleek dat dat de aarde meer dan dertien miljard ton van het niet-afbreekbare afval bevatte. Maar consumenten eisen nog steeds het gemak van water drinken uit een flesje. Daarom is er Auquapur, vers bronwater, in een zogeheten ghostplastic-fles. Het verpakkingsmateriaal is gemaakt van caseïne, een dierlijk melkeiwit dat kortstondig in de jaren dertig van de twintigste eeuw gebruikt werd voor het maken van plastic. Consumenten kunnen de Aquapur zonder wroeging weggooien of zelfs in de aarde begraven. Het materiaal wordt binnen vier weken afgebroken.
5. Block birds
Hoe weet je als consument of je kip echt biologisch is? Of echt niet komt uit een gebied met een vogelgriepuitbraak? Het antwoord is blockchain-technologie. Alle kippen, uiteraard van lokale diervriendelijke veehouders, groeien op in een omgeving vol sensoren die de bewegingen, inentingen en gezondheid nauwlettend documenteren. Door blockchain is die informatie in theorie niet te vervalsen. Voor de consument die naast milieuvriendelijk en biologisch, ook authenticiteit eist, is alle informatie over het kippenvlees – van ei tot supermarkt – te vinden op de verpakking. Althans, op de recyclebare mini-tablet die daaraan vastzit.
Meer lezen over de supermarkt van 2065? Open hier het digitale magazine. Ben je nog geen member, klik dan hier hier voor informatie over een membership.
Reacties 0