Het percentage winkeliers dat een tekort aan personeel als belemmering ervaart lag in het tweede kwartaal op 10,4 procent. Een jaar geleden in diezelfde periode was dit nog 3,5 procent, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.
Vooral binnen de categorie ‘overige huishoudwaren’ – waartoe onder meer doe-het-zelfzaken en meubelwinkels worden gerekend - wordt het personeelstekort als een probleem ervaren. Een op de zes retailers geeft aan dit als een belemmering te zien. Ook bij supermarkten en warenhuizen speelt het probleem, met dertien procent van de ondernemingen die problemen ondervindt. Elektronicazaken (drie procent) hebben het minst last van een personeelstekort.
Meer investeren in technologie kan een oplossing zijn, stelt ABN. De bank noemt het voorbeeld van een leverancier die een lopende band voor de kassa ontwikkelde waarbij producten automatisch gescand worden, zodat één caissière gemakkelijk meerdere kassa’s kan bedienen. Bezuinigingen die zo ontstaan moeten volgens ABN weer geïnvesteerd worden in personeel, om meer service en gastvrijheid te kunnen bieden.
tom vaqn veen 6 jul, 21:55
Reinder Koornstra 6 jul, 18:39
Roel van de laar 6 jul, 17:39
Jan Janssen 6 jul, 14:26
Erwin Verbruggen 6 jul, 14:11
m oudpoort 6 jul, 13:57
Henk de Vente 6 jul, 13:25
Ton Vereijken 6 jul, 12:31