Consumenten hebben in mei 1,9 procent meer uitgegeven dan in diezelfde maand vorig jaar. In tegenstelling tot april, werd nu vooral aan voedings- en genotmiddelen meer uitgegeven, blijkt uit cijfers van het CBS.
De bestedingen aan voeding lagen bijna drie procent hoger dan een jaar eerder. Verder stegen de uitgaven aan diensten, zoals restaurant- of kappersbezoek, met ruim twee procent. Aan duurzame goederen, zoals auto’s, woninginrichting en kleding, werd één procent meer besteed. In april was die categorie met bijna acht procent groei nog de belangrijkste drijver van de bestedingen.
De omstandigheden voor consumptie door Nederlandse huishoudens zijn in juli ongeveer even gunstig als in mei. De ondernemers in de industrie waren minder positief over de toekomstige werkgelegenheid. Hier staat tegenover dat de stijging van de beurskoersen en de groei van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van een jaar eerder groter waren.
Het consumentenvertrouwen is in juli gelijk gebleven ten opzichte van vorige maand, meldt het CBS verder. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid zijn onveranderd, waarmee de waarde van het vertrouwen op 23 blijft liggen.
Reacties 0