Huis-aan-huisblad met Blokker, Dirk en Kruidvat onder vuur

Huis-aan-huisblad met Blokker, Dirk en Kruidvat onder vuur

De uitgever van het nieuwe huis-aan-huisblad City heeft een open brief geschreven aan burgemeester Femke Halsema van Amsterdam. De gemeente overweegt stappen te ondernemen tegen het weekblad, waarin Blokker, Kruidvat en Dirk van den Broek een prominente rol spelen. Dat is volgens de uitgever ‘een volstrekte ongewenste inmenging van de overheid in de journalistieke vrijheden’.

City viel in juni voor het eerst op de mat van inwoners in Amsterdam, ook als ze geen ja/ja-sticker op hun brievenbus hebben geplakt. Het nieuwe initiatief beschikt namelijk over voldoende redactionele inhoud om tot huis-aan-huisblad te worden gerekend. Een woordvoerder van de gemeente liet eerder tegenover Villamedia weten dat er ongeveer 120 klachten zijn binnengekomen over het ongevraagd toezenden van City.

Amsterdam vindt dat City in de huidige vorm, met 88 procent reclame, niet als huis-aan-huisblad kan worden gezien. Een handhavingsprocedure wordt overwogen, maar omdat City aan de norm van tien procent nieuws en informatie voldoet is de uitkomst daarvan onzeker. De gemeente zou ook denken aan een herdefiniëring van het begrip huis-aan-huisblad of alle brievenbussen ‘opt-in’ willen maken. In het laatste geval zou dat betekenen dat ook bij brievenbussen zonder afwijssticker geen reclamedrukwerk verspreid mag worden.

City wijst in de open brief onder meer op de ruim veertig journalistieke verhalen die wekelijks worden gemaakt. Er werken volgens de uitgever vier onafhankelijke journalisten aan City, ‘dat mede mogelijk wordt gemaakt dankzij de steun van adverteerders’.

Blokker, Dirk en Kruidvat zijn alle weken nog vertegenwoordigd geweest in het huis-aan-huisblad. Ook ketens als Seats and Sofas, Gamma en Zeeman hebben City gebruikt om hun aanbiedingen in Amsterdam aan het licht te brengen.

Reacties 4


Ingrid van Belkom 27 aug, 14:05

Ik moet er niet aan denken dat ze in Tilburg dit blad zouden bezorgen. Nog meer papierafval. Laat Blokker, Kruidvat, Dirk van der Broek maar reclame zendtijd op locale zenders inkopen. Milieubesparend.


David Davilexx 25 aug, 18:48

Dit bestaat toch al jaren....
Genaamd de zondagskrant.


Machiel R 24 aug, 15:00

Haha, gek zijn ze niet, ze zijn gewoon slim. Eindelijk een blad wat je in tegenstelling tot de playboy vroeger, voor de plaatsjes leest en niet voor de artikelen. Gemeente Amsterdam moet zich eens achter de oren krabben waarom ze zich om dit soort onbenullige dingen druk maakt. Volgens mij zijn er grotere problemen in de hoofdstad.


Reinder Koornstra 24 aug, 12:48

Als dát blad bij mij in Alphen aan de Rijn door de bus valt, komt er een NEE NEE sticker op de brievenbus. Zijn ze nou helemaal gek geworden?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!