E-commercespelers in Europa waren in het eerste half jaar goed voor 25 procent van de consumentenomzet van ‘technische consumptiegoederen’. Daarmee blijven zij achter bij het wereldwijde online marktaandeel van ongeveer een derde, blijkt uit onderzoek van GfK.
Het onderzoek heeft betrekking op de verkoop van producten als consumentenelektronica, telecom en kleine huishoudelijke apparaten. Het online marktaandeel in de achttien Europese onderzochte landen, waaronder Nederland, bedroeg drie jaar geleden nog 21 procent.
Vooral China draagt bij aan de groei van de wereldwijde online verkoop. Chinese e-commerceretailers noteerden een omzetgroei van bijna 23 procent. In de eerste helft van 2018 bedroeg het online aandeel van de verkoop van technische consumentengoederen in China meer dan dertig procent.
Consumenten in de achttien onderzochte Europese landen kopen vooral IT-producten online, met een e-commerceaandeel van 38 procent. Minder populaire online categorieën, zoals telecommunicatie (21 procent) en consumentenelektronica (22 procent) lieten wel een sterke groei zien in het eerste halfjaar. GfK verwacht dat Chinese e-commercegiganten zich in Europa voorlopig concentreren op die productcategorieën, waar concurrenten ruimte hebben gelaten en die online nog achterblijven.
Sterke allianties van de belangrijkste spelers in Europa zullen volgens GfK in staat zijn om deze nieuwe concurrentie het hoofd te bieden. Samenwerkende retailers kunnen volgens het onderzoeksbureau concurrerentievoordelen behalen door gezamenlijke innovatie-activiteiten en co-investeringen in big data-analyse. MediaMarkt en BCC werken sinds mei al samen in zo'n 'retailalliantie'.
De groei van e-commerce betekent niet dat traditionele detailhandel zijn aantrekkingskracht heeft verloren, blijkt verder uit de studie. Het percentage consumenten dat gelooft dat fysieke winkels tegenwoordig minder belangrijk zijn dan een paar jaar geleden, is sinds 2015 stabiel gebleven op 43 procent.
Reacties 0