'Kans op conversie veel groter na mobiele zoektocht'

De kans dat een consument een bestelling plaatst bij een webwinkel, is zeventig procent hoger als hij tijdens het online winkelen switcht van smartphone naar een ander device. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het onderzoek toont volgens de onderzoekers aan dat de rol van mobiele apparaten bij online winkelen niet moet worden onderschat. Twee derde van de consumenten in hun studie maakte bij het doen van een online aankoop gebruik van meerdere apparaten. “Het is te simpel om te concluderen dat marketinginspanningen zich moeten richten op laptops en vaste computers, omdat daar de bestellingen plaatsvinden”, stelt onderzoeker Peter Verhoef. Het hoge percentage onlinebestellingen via die vaste devices blijkt namelijk voor een belangrijk deel te danken aan een online zoektocht die begint op de mobiele apparaten, zoals de smartphone of tablet.

De zeventig procent hoger kans geldt ten opzichte van een situatie waarbij de zoektocht meteen op een pc of laptop begint. Volgens de onderzoekers stappen consumenten gedurende het koopproces over naar een pc of laptop, omdat ze op zoek zijn naar een gevoel van meer veiligheid bij het invullen van bijvoorbeeld creditcard- en adresgegevens. Dat overstapeffect is sterker bij dure producten, producten die de klant niet kent en aankopen bij een onbekende winkel.
 

RetailTrends