'Foodspelers nemen de winkelstraat over'

'Foodspelers nemen de winkelstraat over'

Zaken die eten en drinken verkopen waren in de afgelopen anderhalf jaar goed voor meer dan een kwart van de opgevulde winkelleegstand. Alleen dit jaar is er al bijna 139 duizend vierkante meter voor foodspelers bij gekomen, blijkt uit het Food & Beverage-rapport van vastgoedadviseur Colliers International.

Het aantal food & beverage-zaken is in de afgelopen acht jaar met bijna negen procent gestegen naar zo’n 61.250. Dat betekent een groei met ongeveer vijfduizend verkooppunten, vaak op plekken van leegstaande winkels. Ook in vierkante meters is food de grootste stijger in de retailmarkt, waarbij er vooral veel restaurants en supermarkten bij zijn gekomen. 

De groei van het aantal vestigingen hangt samen met de toename van bestedingen aan consumptie buitenshuis. Gemiddeld geven consumenten hier sinds 2010 jaarlijks vier procent meer aan uit, vorig jaar was dat zelfs zeven procent. Daarmee ligt de groei beduidend hoger dan die van de rest van de retailmarkt.

In centrale winkelgebieden is food & beverage, voor thuisconsumptie en buitenshuis gecombineerd, al goed voor gemiddeld twintig procent van het marktaandeel. Dat is drie procentpunt meer dan in 2010. In de grotere binnensteden is al meer dan een kwart op eten en drinken gericht.

De komende jaren stijgt naar verwachting het segment buitenshuis naar gemiddeld 25 procent in Nederland. In de grootste steden in de Randstad rekent Colliers op een groei naar dertig procent. Ook voor middelgrote steden is dit percentage ‘niet ondenkbaar’.

In totaal besteedden consumenten vorig jaar ongeveer zestig miljard euro aan eten en drinken, vier procent meer dan in 2016. Dit jaar groeit dat bedrag naar verwachting tot 62,5 miljard euro.

Reacties 4


Rico Van Daalen 1 okt, 17:54

Zucht, weer een 13 in een dozijn rapport. Sinds wanneer is Colliers expert in F&B? Het onderzoeken van nationale data maakt je nog geen expert. Natuurlijk is food belangrijk onderdeel van de beleving, net zoals schoon sanitair. Een rapport met veel 'feiten' en weinig oplossingen.


Jeroen Fontein 1 okt, 17:45

En de maaltijden in Duitse horecazaken zijn over het algemeen juist weer stukken goedkoper dan in Nederland. Maar dit heeft dan ook weer zo zijn redenen. Bron: https://duitslandinstituut.nl/artikel/237/opmerkelijk-duitse-horeca-veel-goedkoper.


Serge Van der poorten 1 okt, 17:30

Een winkelstraat zonder winkels is geen winkelstraat. Horeca alleen is niet de oplossing. Een correcte mix is nodig tussen retail en horeca. Pikant detail:de maaltijden in Nederlandse horecazaken zijn veel goedkoper dan inBelgië...misschien te goedkoop?


Peter Jansen 29 sep, 00:25

De koopgoot (Amicitia) in Amersfoort met allemaal food is failliet verklaard. Zo'n succes is het dus niet altijd.

Op andere plaatsen in de binnenstad zijn ook al diverse eetgelegenheden failliet gegaan of gewoon gesloten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!