IKEA werkt aan wereldwijd 'digitaal' stadsconcept

IKEA werkt aan wereldwijd 'digitaal' stadsconcept

IKEA ontwikkelt in de komende twaalf tot achttien maanden een binnenstadsconcept dat overal ter wereld kan worden geïmplementeerd. De basis van dat format bestaat uit digitale technologie en het uitleveren van online aankopen, zegt ceo Jesper Brodin tegen de Zwitserse krant NZZ.

IKEA heeft onlangs een digitale oplossing ontwikkeld voor de verkoop van boekenkasten, noemt Brodin als voorbeeld. In grote winkels kunnen die in verschillende combinaties tentoongesteld worden, maar in kleinere niet. In de digitale oplossing kunnen klanten het frame op ware grootte zien, terwijl daarnaast een tafel staat met kleine houten modellen van meubilair, die verbonden zijn met een computer. “Als je daarmee iets bouwt, zie je meteen op het scherm hoe dat er in werkelijkheid uit zou zien”, aldus Brodin.

IKEA denkt er verder aan zijn winkels om te vormen tot ‘evenementencentra’, zegt Brodin. Steeds meer klanten willen volgens hem niet meer alleen winkelen bij de meubelketen. Zo wijst hij op een tentoonstelling over slimme en duurzame appartementen, die onlangs te zien was in een Zwitserse winkel. “En dat is slechts een van de vele dingen die we testen.”

Brodin kondigt verder aan dat IKEA binnenkort in verschillende landen gaat testen met meubelverhuur. “Die behoefte is er bij groepen wiens levenssituatie snel kan veranderen, zoals studenten, expats of gezinnen.” Eerder ging de meubelketen al van start met een inkoopprogramma, waarbij klanten hun meubels aan de retailer terug kunnen verkopen.


What's Next in Retail Tech op 13 november
Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote verandering. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie? Het nieuwe RetailTrends-event What's Next in Retail Tech prikkelt retailers en merken om uit hun comfortzone te komen. What's Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvaten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Kijk voor meer informatie op whatsnextinretailtech.nl.

Reacties 4


Jeroen Fontein 3 okt, 15:29

@Peter Jansen: Ton Bos heeft wel een punt te pakken, als het gaat om Karstadt/Kaufhof. In vele Duitse steden zitten zowel een Karstadt als ook een Kaufhof. En in vele Duitse steden zitten die ook nog eens zeer dicht bij elkaar. Dortmund: daar zitten de Karstadt en de Galeria Kaufhof aan dezelfde winkelstraat (Westenhellweg), op loopafstand van elkaar. Karstadt is hier veel groter dan Kaufhof. Münster (Westfalen): daar zitten de Karstadt en de Kaufhof zelfs recht tegenover elkaar. Met name de Galeria Kaufhof presteert erg slecht (nóg veel slechter dan aanvankelijk gedacht, met echt tientallen miljoenen verliezen!). Bovendien hebben vele Duitse binnensteden ook grote nieuwe winkelcentra geopend, waar de warenhuizen het ook nog eens tegen moeten opnemen. Signa Holding AG (die Karstadt al in zijn bezit had), heeft nu ook de Galeria Kaufhof (D), Galeria Inno (B) en Hudson's Bay (NL) in zijn bezit. En die kan niet de ogen sluiten voor met name de problemen voor de Kaufhof. Die financiële problemen bij Kaufhof zijn nu zo dramatisch, dat er wel drastisch bij Kaufhof MOET worden ingegrepen. Anders is het bedrijf Kaufhof over een paar jaar failliet. Signa Holding AG zal wel denken: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Hoe pijnlijk het voor Kaufhof ook is, maar dan is het m.i. wel zeer reëel dat Signa Holding AG warenhuizen van de Kaufhof op den duur gaat sluiten. Zeker als ze dicht bij een Karstadt zitten (en de Kaufhof nu al tientallen miljoenen verliezen hebben). In de Duitse steden waar Kaufhof zit (en géén Karstadt), zou Kaufhof wel eens een Karstadt kunnen worden. Karstadt is nu aan het uitbreiden en dus kunnen ze dan marktgebied uitbreiden door in nieuwe steden te komen op plekken van de Kaufhof (bijv. Osnabrück? Oldenburg?).


Henny van Veen 2 okt, 14:18

Natuurlijk moet IKEA vooruit. In 1978 kreeg ik van big shots bij IKEA horen dat IKEA nooit tegen de stad aan zou gaan zitten. Ik moest het concept nog beter leren begrijpen. In 1995 kreeg ik te horen dat Online verkoop nooit bij IKEA zou komen. Ik was te eigenwijs. Nu zit IKEA tegen de stad aan met te grote winkels en gaat IKEA ook online met stadswinkels aan de slag. Erg spannende tijd! De grote winkels transformeren en niet te grote inspirerende stadswinkels dicht bij de klanten brengen. Succes.


Peter Jansen 2 okt, 13:18

Wat nu al de buit op Karstadt en Kaufhof verdelen? En wie zegt dat IKEA het kan waarmaken wat ze zeggen?

BRR en wat met HB Nederland of Galeria Inno? Die ook maar wegdoen? Ik zie het al voor mij, de vaak voormalige V&D vestigingen met een HB er in, worden nu een IKEA? Nej, en H&M wenst ook al meubels verkopen..

Verbeter eerst maar eens het aanbod in Kaufhof. Er is zoveel verdwenen uit deze winkel dat het saai is geworden. Net zoals dus bij V&D. Sinds 1995 zijn er 18 afdelingen verdwenen.
Kijk maar eens op de site van Karstadt en Kaufhof, dan kan je zien wat ze verkopen. Bij Kaufhof is het zo verrekt weinig geworden. Geen wonder dat de klanten er meer komen.


Ton Bos 2 okt, 12:33

Mooi initiatief! M.n. In Duitsland komt veel binnenstedelijke ruimte vrij door de sanering van de Karstadt/Kaufhof combinatie. Ikea wordt een trekker van jewelste. Iedereen zal profiteren!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!