IKEA ontwikkelt in de komende twaalf tot achttien maanden een binnenstadsconcept dat overal ter wereld kan worden geïmplementeerd. De basis van dat format bestaat uit digitale technologie en het uitleveren van online aankopen, zegt ceo Jesper Brodin tegen de Zwitserse krant NZZ.

IKEA heeft onlangs een digitale oplossing ontwikkeld voor de verkoop van boekenkasten, noemt Brodin als voorbeeld. In grote winkels kunnen die in verschillende combinaties tentoongesteld worden, maar in kleinere niet. In de digitale oplossing kunnen klanten het frame op ware grootte zien, terwijl daarnaast een tafel staat met kleine houten modellen van meubilair, die verbonden zijn met een computer. “Als je daarmee iets bouwt, zie je meteen op het scherm hoe dat er in werkelijkheid uit zou zien”, aldus Brodin.

IKEA denkt er verder aan zijn winkels om te vormen tot ‘evenementencentra’, zegt Brodin. Steeds meer klanten willen volgens hem niet meer alleen winkelen bij de meubelketen. Zo wijst hij op een tentoonstelling over slimme en duurzame appartementen, die onlangs te zien was in een Zwitserse winkel. “En dat is slechts een van de vele dingen die we testen.”

Brodin kondigt verder aan dat IKEA binnenkort in verschillende landen gaat testen met meubelverhuur. “Die behoefte is er bij groepen wiens levenssituatie snel kan veranderen, zoals studenten, expats of gezinnen.” Eerder ging de meubelketen al van start met een inkoopprogramma, waarbij klanten hun meubels aan de retailer terug kunnen verkopen.


What's Next in Retail Tech op 13 november
Nieuwe technologie brengt ons aan de vooravond van grote verandering. Machine learning, kunstmatige intelligentie en big data bieden ongekende mogelijkheden. 3D-printers, neurotechnologie en robots zorgen voor nieuwe kansen. Wat betekent dat voor jouw retail- en merkorganisatie? Het nieuwe RetailTrends-event What's Next in Retail Tech prikkelt retailers en merken om uit hun comfortzone te komen. What's Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvaten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Kijk voor meer informatie op whatsnextinretailtech.nl.