'Speelgoedwinkels zien omzet en verkoopvolumes verder dalen'

'Speelgoedwinkels zien omzet en verkoopvolumes verder dalen'

De Nederlandse speelgoedbranche raakte in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna twintig procent van de verkoopvolumes kwijt. De omzet daalde daarbij met 13,6 procent, zo blijkt uit de nieuwste Stand van Retail van ABN Amro.

Voor ongeveer zes op de tien speelgoedwinkels geldt dat de omzet in de eerste helft van het jaar daalde. Al sinds 2008 heeft de branche jaarlijks met krimp te maken. Tot en met 2017 liepen de verkoopvolumes al met veertig procent terug. 

Ook het aantal speelgoedwinkels loopt al jaren terug. Momenteel zijn er nog 764, 52 minder dan begin vorig jaar. Sinds 2005 liep het aantal speelgoedzaken met 27 procent terug. Wel worden de overblijvende winkels steeds groter. Telde een gemiddelde speelgoedzaak in 2005 nog een kleine 206 vierkante meter, nu is dat ruim 259 vierkante meter.

De oorzaak van de krimp ligt deels in de verschuiving naar online. In de eerste helft van dit jaar gaven consumenten 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, een stijging van bijna achttien procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Daarmee zijn de absolute online uitgaven bijna verdrievoudigd ten opzichte van vier jaar geleden. Daarnaast is sprake van concurrentie van buiten de branche, zoals drogisterijen of supermarkten.

Bijna de helft van de totale uitgaven aan speelgoed vindt nu online plaats. In de eerste helft van 2014 was dit nog maar 24 procent. 
 

Reacties 10


ikke weet het 15 okt, 11:53

Heb ook Planet Happy gezien, een mooie shop in shop , wat mij echter en met mij meerdere tegenviel was het aanbod van speelgoed, en dat er veel ruimte in de rekken was, dus weinig voorraad in de winkel.
Over het organiseren van feestjes in de winkel, ook dit werd hier gedaan, maar toen ik mij wou oriënteren bij de loopfietsen, werd ik daar geconfronteerd met schreeuwende kinderen, dit lijkt mij niet echt fijn als ik advies wil hebben,
Het organiseren hiervan is leuk, maar dan wel in een afgesloten aparte ruimte.


Brigitte Hulscher 15 okt, 11:44

Ik ben zo'n grootouder die kleinkinderen wil verwennen met speelgoed. Het meeste koop ik online. Omdat het makkelijk kiezen is. Ik een overzicht van het assortiment zie. Filmpjes over gebruik. Gemak met thuisbezorging. Geen gesleep door een winkelcentrum met tassen vol speelgoed. Dus bij mijn staan service, gemak en enige vorm van zekerheid over de aanwezigheid van het speelgoed dat ik wil schenken.
Daarbij geloof ik zeker dat de markt verschuift naar elektronisch speelgoed. Maar dat is als ze wat ouder zijn....


Nico Van den Haute 14 okt, 16:09

Als producent van speelgoed is de keuze naar online verkoop een gemakelijkere keuze dan intensief op zoek te gaan naar speelgoedwinkels die je producten verkopen. Uiteraard kunnen deze verkoopsvolumes benaderd worden bij exclusieve winkelverkoop, maar een retailplatform zou zeker op zijn plaats zijn zodat producenten hun producten kunnen afzetten.


Joost Nicasie 13 okt, 02:17

Dus steeds meer kansen voor gepassioneerde zelfstandige ondernemers die hun kansen zien. Ga bijvoorbeeld eens kijken bij Planet Happy in Driebergen. Prima combinatie van online en offline, met een verbazende winkelvloeroppervlakte, ook nog eens in een getransformeerd ABN-Amrokantoor. Ik ben er van overtuigd dat een onderscheidend concept (naast de noodzakelijke voorwaarden assortiment, vakkennis en service ook wowfactor/instagrammabiliteit/beleving, bouwen aan fanbase en de juiste evenementen) ook in de speelgoedbranche kan werken. #watnoueindevanwinkels


Seb Seb 12 okt, 18:36

Het is bizar hoe je in zo'n leuke retail categorie nauwelijks enige vorm van beleving ziet. Enkel rekken met dozen... Terwijl je diezelfde dozen online goedkoper kunt vinden, of tegen dezelfde prijs maar dan op je stoep bezorgd.

Beleving is absoluut een must in deze winkels. Speciale fandagen voor LEGO, Playmobil etc. Knutselen op woensdagmiddag, spelletjes spelen op zaterdag etc. Gegarandeerd dat ze je winkel weten te vinden.

Aanvullend, de onafhankelijke speelgoedwinkels werken niet samen, juist daar liggen kansen, qua inkoop maar ook qua productontwikkeling. Maak je zaak minder afhankelijk van de grote ketens en creëer gezamenlijk speelgoed, exclusief verkrijgbaar in de winkels.


Henny van Veen 12 okt, 16:22

Een inspirerende speelgoedwinkel heeft zeker toekomst. Denk aan al die (rijke) grootouders die kleinkinderen willen verwennen. Ik heb niet alle speelgoedwinkels gezien. Maar die ik gezien heb, zijn zo saai, zo niet inspirerend, niet commercieel, geen deel van de online webshop. Daarbij zijn de electronica winkels ook concurrenten. ik heb zelf twee weken geleden mijn 400 euro bij een media winkel uitgegeven ipv. bij de speelgoed winkel. In de niet inspirerende speelgoedwinkel stonden 4 medewerkers belangrijk tegen een balie aan te leunen. Mijn kleindochter uitgelegd dat luie bedrijven en luie mensen niet beloond moeten worden. Iemand een inspirerende, commerciële speelgoedwinkel nodig? Bel mij maar!


Roelof Jousma 12 okt, 13:55

Ik begrijp bovenstaande analyse, maar vraag me af of de concurrentie ook niet komt van een andere invulling van de tijd die voorheen aan 'traditioneel' speelgoed werd besteed. Tegenwoordig zijn tablet en smartphone zoethouders met de geïnstalleerde games. Wellicht ook minder behoefte in de markt aan speelgoed?


Koen Hout-doe Van Dijk 12 okt, 13:41

Ik kan alleen maar zeggen hout-doe.nl. Een stene speelgoedwinkel is wel zeker haalbaar. Je moet wel, net als in andere toekomstige adersoortge stenen winkels iets extras bieden wat je in de webwinkel als klant niet vindt. En de voordelen van beide winkels (web- en steen) aan elkaar verbinden. Als je in de stenen winkel alelen nog maar dozen doorschuift net als in een webwinkel stop dan accuut met je stenen winkel. En idd kies ook je leveraniers op vertrouwen en kwaliteit.


ikke weet het 12 okt, 12:53

het grootste probleem is dat de LEVERANCIERS hun artikelen overal maar dan ook echt overal aanbieden.
Als er in NL maar plaats is voor bijvoorbeeld 200 dozen Lego van 1 soort dan kunnen bedrijven ze wel op 1000 websites leggen, maar dan zullen er toch maar 200 verkocht worden.

Leveranciers moeten zich eens duidelijk afvragen of ze nog wel winkels willen hebben of niet.


Reinder Koornstra 12 okt, 12:40

V&D weg, Marskramer weg, Bart Smit weg, Blokker weg, wat wil je. En echt, Lego steentje 5431 is overal hetzelfde, ook op internet!
Zeker De speelgoedsector zit vol met spullen, en biedt geen beleving!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!