De Nederlandse speelgoedbranche raakte in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna twintig procent van de verkoopvolumes kwijt. De omzet daalde daarbij met 13,6 procent, zo blijkt uit de nieuwste Stand van Retail van ABN Amro.
Voor ongeveer zes op de tien speelgoedwinkels geldt dat de omzet in de eerste helft van het jaar daalde. Al sinds 2008 heeft de branche jaarlijks met krimp te maken. Tot en met 2017 liepen de verkoopvolumes al met veertig procent terug.
Ook het aantal speelgoedwinkels loopt al jaren terug. Momenteel zijn er nog 764, 52 minder dan begin vorig jaar. Sinds 2005 liep het aantal speelgoedzaken met 27 procent terug. Wel worden de overblijvende winkels steeds groter. Telde een gemiddelde speelgoedzaak in 2005 nog een kleine 206 vierkante meter, nu is dat ruim 259 vierkante meter.
De oorzaak van de krimp ligt deels in de verschuiving naar online. In de eerste helft van dit jaar gaven consumenten 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, een stijging van bijna achttien procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Daarmee zijn de absolute online uitgaven bijna verdrievoudigd ten opzichte van vier jaar geleden. Daarnaast is sprake van concurrentie van buiten de branche, zoals drogisterijen of supermarkten.
Bijna de helft van de totale uitgaven aan speelgoed vindt nu online plaats. In de eerste helft van 2014 was dit nog maar 24 procent.
ikke weet het 15 okt, 11:53
Brigitte Hulscher 15 okt, 11:44
Nico Van den Haute 14 okt, 16:09
Joost Nicasie 13 okt, 02:17
Seb Seb 12 okt, 18:36
Henny van Veen 12 okt, 16:22
Roelof Jousma 12 okt, 13:55
Koen Hout-doe Van Dijk 12 okt, 13:41
ikke weet het 12 okt, 12:53
Reinder Koornstra 12 okt, 12:40