Dit is het retaillab van Ace & Tate

Dit is het retaillab van Ace & Tate

Met meer dan dertig winkels heeft Ace & Tate zich in vijf jaar tijd ontpopt tot een brillenketen van formaat. De allereerste winkel in Amsterdam is nu ‘opnieuw uitgevonden’ en gaat voortaan door het leven als retaillab.

De verbouwing aan de flagshipstore in de Van Woustraat begon al in juli. Het brillenmerk opende een tijdelijke shop-in-shop binnen het nabijgelegen Hutspot, om de afgelopen periode te overbruggen. De vernieuwde winkel is ‘de beste implementatie van omnichannel tot dusver en een lab waar verdere innovatie wordt getest’, zei head of retail expansion Doortje van der Lee al eerder tegen RetailTrends. Dat betekent niet dat er opeens schermen in de winkel hangen. “Veel retailers worstelen met omnichannel. Het is een buzzwoord, maar niet voor iedereen even...

Met meer dan dertig winkels heeft Ace & Tate zich in vijf jaar tijd ontpopt tot een brillenketen van formaat. De allereerste winkel in Amsterdam is nu ‘opnieuw uitgevonden’ en gaat voortaan door het leven als retaillab.

De verbouwing aan de flagshipstore in de Van Woustraat begon al in juli. Het brillenmerk opende een tijdelijke shop-in-shop binnen het nabijgelegen Hutspot, om de afgelopen periode te overbruggen. De vernieuwde winkel is ‘de beste implementatie van omnichannel tot dusver en een lab waar verdere innovatie wordt getest’, zei head of retail expansion Doortje van der Lee al eerder tegen RetailTrends. Dat betekent niet dat er opeens schermen in de winkel hangen. “Veel retailers worstelen met omnichannel. Het is een buzzwoord, maar niet voor iedereen even duidelijk wat het nu precies inhoudt. Voor ons betekent omnichannel dat online en offline naadloos in elkaar overlopen. We blijven weg van technology for technology’s sake en zoeken het meer in de behoefte van consumenten aan gemak en service.”

Klanten hebben het idee dat ze nooit thuis zijn als hun online bestelling wordt bezorgd, weet Van der Lee. Om meer flexibiliteit aan de klant te bieden om hun bril op te halen of te retourneren, is de winkel uitgerust met een 24-uursservice, zodat ze de gehele dag (en nacht) door hun bestelling er kunnen afhalen of retourneren. “Onze winkel hoeft daar niet voor open te zijn. Je kunt midden in de nacht langskomen om je bril op te halen.” 

Het is niet de enige noviteit die de flagshipstore rijk is. Zo wordt er ook gebruikgemaakt van ‘lift & learn’-touchscreens, die naast de creatieve uitingen van Ace & Tate ook praktische informatie geven over zijn producten. Verder zijn er twee oogmeetruimtes, waar gratis oogtests worden uitgevoerd. Een sameday-service geeft klanten de mogelijkheid om een bril op sterkte binnen één dag in huis te hebben. Ace & Tate neemt in Amsterdam de eerste stappen richting een duurzame winkel. “We willen onze ecologische voetafdruk verkleinen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van groene stroom en ledverlichting. Ook kiezen we voor duurzame bouwmaterialen voor de inrichting”, aldus Van der Lee. 

Voor het nieuwe winkelinterieur heeft Ace & Tate samengewerkt met het Amsterdamse ontwerpbureau Space Projects. Het concept is geïnspireerd door acetaat, het materiaal waar het merk naar vernoemd is en waar de meeste monturen van zijn gemaakt. De ontwerpers hebben – geïntrigeerd door de transparantie en de lichtdoorlatende eigenschap - het materiaal omgevormd tot ‘een programmeerbaar canvas’. Dankzij transparante muren kan de lay-out van de winkel op een speelse manier worden aangepast. De ruimte is ontwikkeld om te evolueren. Het bureau had naar eigen zeggen een retaillab voor ogen waar ‘in de toekomst snel veranderingen in kunnen worden aangebracht’.

Van der Lee liet eerder al doorschemeren dat de winkel in de Van Woustraat een heus testlab voor retailinnovaties zou worden. Ace & Tate heeft volgens haar veel ideeën, maar voorheen geen goede plek om die te kunnen testen. Doordat de ruimte flexibel is kan het merk inhaken op een drukke zaterdag of juist meer ruimte creëren voor evenementen als een creative talk, industry talk of music gig. “En we kunnen dingen heel snel implementeren in de winkel, zodat blijven ze minder snel in de conceptfase blijven hangen. Daar ben ik heel enthousiast over.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!