De Bijenkorf pakt elk jaar uit met de feestdagen. Dit jaar worden niet alleen de etalages onder handen genomen en een speciale commercial gelanceerd, maar is er ook plek voor augmented reality en kunstmatige intelligentie.
Traditiegetrouw zijn de etalages voor het feestseizoen de mooiste van het jaar bij de Bijenkorf. Dit jaar is de hoofdrol weggelegd voor Bobbie de Beer, met als centraal thema ‘Make classic fantastic’. “De Bijenkorf inspireert haar klanten dit seizoen door classics, iconische producten en tradities, de helden van nu te maken”, legt marketing- en communicatiedirecteur Marjolijn Meynen uit. Daarbij gaat het onder meer om kostuums, horloges, iconische cosmetica-producten, champagne, en de boltaart van de Bijenkorf.
De Bijenkorf pakt elk jaar uit met de feestdagen. Dit jaar worden niet alleen de etalages onder handen genomen en een speciale commercial gelanceerd, maar is er ook plek voor augmented reality en kunstmatige intelligentie.
Traditiegetrouw zijn de etalages voor het feestseizoen de mooiste van het jaar bij de Bijenkorf. Dit jaar is de hoofdrol weggelegd voor Bobbie de Beer, met als centraal thema ‘Make classic fantastic’. “De Bijenkorf inspireert haar klanten dit seizoen door classics, iconische producten en tradities, de helden van nu te maken”, legt marketing- en communicatiedirecteur Marjolijn Meynen uit. Daarbij gaat het onder meer om kostuums, horloges, iconische cosmetica-producten, champagne, en de boltaart van de Bijenkorf.
Elk raam van het warenhuis vertelt een eigen verhaal, dat dit jaar ook te beluisteren is. Daarvoor is er een berenpoot in de vorm van een QR-code op de etalage geplakt. Wie die scant met zijn telefoon, hoort actrice Hadewych Minis een verhaal van Bobbie de Beer vertellen.
De etalages zijn verder verrijkt met augmented reality. Voorbijgangers kunnen onder meer via hun telefoon zien hoe de beer zijn eigen parfum maakt in een laboratorium en kerstbomen versiert. Verder kunnen ze met een druk op de knop een boek openen, muziek afspelen en verlichting laten aangaan.
Bobbie de Beer treedt verder op als talkshowhost op social media en op de website van de warenhuisketen. Daar kunnen klanten ook terecht voor een persoonlijke gift finder, waar de Bijenkorf speciale technologie voor heeft ontwikkeld. “Met behulp van artificial intelligence komen ze al swipend tot het meest bijzondere cadeau”, aldus Meynen. Verder speelt de beer de hoofdrol tijdens het event Turn of the Lights op de Dam, waarbij alle feestverlichting op de gevels – zeshonderdduizend ledlichtjes – aangaan.
Het visual team van de Bijenkorf heeft op het hoofdkantoor een jaar gewerkt aan het concept voor het feestseizoen. De etalages zijn in twee weken opgebouwd. 56 etalages zijn ingericht met Bobbie de Beer, die zelf ook in de winkel te koop is. De warenhuizen worden dit jaar uitgerust met in totaal 1.500 kerstbomen.