De Amerikaanse supermarktbranche zal consolideren doordat verschillende spelers de investeringen in technologie niet meer kunnen bijbenen. Die verwachting spreekt Ahold Delhaize-topman Frans Muller uit in het FD. “Daardoor komen er bedrijven op de markt.”
Ahold Delhaize zet de deur voor overnames in de Verenigde Staten nadrukkelijk op een kier. Er wordt volgens Muller heel selectief gekeken welke bedrijven het concern kunnen helpen om zijn aanwezigheid te versterken en het marktaandeel te laten groeien. “We nemen nu al af en toe vier of vijf winkels over, maar er gaan ook hele ketens op de markt komen. Door onze relatief grote marktpositie zijn wij dé fusiepartner”, stelt hij.
Ahold Delhaize maakte eerder deze week tijdens een bijeenkomst met investeerders in New York al bekend volgend jaar twee miljard euro te investeren in zijn Amerikaanse activiteiten. De focus gaat daarbij vooral uit naar het herpositionering van zijn grootste merk Stop & Shop en de uitbreiding van zijn bezorgnetwerk. Het bedrijf heeft geen andere keus dan investeren in online, stelt Muller. “Als je dit niet doet, verlies je de klant, omdat die zowel in de winkel als online door ons bediend wil worden.”
Ahold Delhaize doet op veel vlakken niet onder voor Amazon, stelt hij verder. Hij wijst onder meer op de kassaloze winkels van supermarktketen Albert Heijn, die in de digitale klantenreis ‘behoorlijk voorloopt’. Bol.com is weer ver in het gebruik van data om klanten persoonlijk te benaderen en Delhaize heeft een goed loyaliteitsprogramma. “Dat is heel krachtig, maar als we die ervaringen en kennis binnen het bedrijf meer delen, zit daar nog veel meer potentieel in”, aldus Muller.
Reacties 0