Intratuin heeft voor de lancering van zijn webwinkel gekozen om orders vanuit de winkels te laten verzenden. Voor het einde van dit jaar zijn zo’n veertig van de in totaal 52 tuincentra in ons land aangesloten, zegt manager e-commerce en online marketing Elise de Bruin tegenover Customer First.
Intratuin had al eens een webshop, maar die werd in 2012 offline gehaald. Voor de tweede poging heeft de franchiseorganisatie naar eigen zeggen alle vestigingen intensief bij het proces betrokken. De nieuwe webwinkel begon met tien pilotvestigingen, 2.500 producten en een soft launch.
De inspiratie voor ship-from-store haalde De Bruin naar eigen zeggen van het Amerikaanse warenhuis Macy’s, dat winkels inzet als distributiecentrum voor de webshop. Winkelmedewerkers pakken de orders in de daluren in, waardoor personeel volgens haar efficiënter kan worden ingezet. Verder is de kans op out-of-stock kleiner dan met een centraal magazijn, omdat alle voorraad in de keten gebruikt kan worden voor de online shop. “En last but not least: het is een goede manier om de franchisenemers de online strategie te laten omarmen, aangezien de orders op een eerlijke manier over de vestigingen worden verdeeld.”
Elke order wordt op basis van het verzorgingsgebied apart toegewezen aan een vestiging. Mocht die franchisenemer niet alle items voorradig hebben, bepaalt een algoritme welke vestiging de order krijgt. “Op die manier voorkomen we dat klanten die drie producten bestellen drie pakketjes van drie vestigingen krijgen”, aldus De Bruin.
Op de website van Intratuin staat vermeld dat klanten momenteel in 36 van de vestigingen hun bestelling kunnen ophalen. Dat nog niet alle winkels op de webshop zijn aangesloten, komt volgens De Bruin doordat sommige verhuizen naar een andere locatie of gaan verbouwen.
Reacties 0