Tabakswinkels vrezen ondergang door preventieakkoord

Tabakswinkels vrezen ondergang door preventieakkoord

Tabakswinkels zijn niet te spreken over de maatregelen in het Nationaal Preventieakkoord. "Dit is een aanslag op de toekomst van tabakszaken", zegt voorzitter Jos Zuidwijk van brancheorganisatie NSO Tabaksdetailhandel tegen de NOS.

In het akkoord, dat Nederlandse consumenten aan een gezondere levensstijl moet helpen, staat dat een pakje sigaretten in 2023 mogelijk tien euro gaat kosten. Ook de reclame voor tabak wordt verder aan banden gelegd. Zo geldt voor tabakszaken straks een uitstal- en reclameverbod gelden. Ondernemers moeten daardoor 'hele winkels gaan ombouwen', zegt directeur Jan Willem Burgering van NSO tegen RTL Z. "Het is niet een kwestie van even een schot neerzetten, het is een hele nieuwe winkelformule."

In een brief aan het ministerie van Volksgezondheid klagen werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland over het feit dat het akkoord is opgesteld zonder overleg met ondernemers. Het beleid zou daardoor onuitvoerbaar zijn voor winkeliers en een negatief effect hebben op het mkb. Een van de regels die volgens de organisaties ter discussie moet staan, is het verstoppen van sigaren. Retailers moeten die rookwaar verbergen achter een deur voor het geval een jongere de tabakszaak binnen komt. Zij hopen dan ook dat er nog mogelijkheden tot aanpassingen zijn. 

De vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) heeft net juist ingestemd met het akkoord omdat ‘alcohol een speciaal product is waaraan bij problematisch gebruik gezondheidsrisico’s zijn verbonden’. De vereniging erkent dat het voor kleine en middelgrote steden een ‘uitdaging’ is om de binnenstad levendig en gezellig te houden, maar ziet geen structurele oplossing voor winkelleegstand in het vrijgeven of gedogen van alcoholverkoop en schenken op allerlei nieuwe plaatsen. 

Reacties 3


Jan Janssen 27 nov, 10:46

Jammer voor de tabakshandelaren, maar gezondheid lijkt me belangrijker dan commercie. En een binnenstad levendig en gezellig maken kan ook op andere manieren dan door alcohol te verkopen; zorg dat kleine, zelfstandige middenstanders weer overlevingskansen krijgen, dan wordt winkelen vanzelf weer een stuk leuker.


Reinder Koornstra 27 nov, 10:49

Het is wel te begrijpen dat tabakswinkels hier problemen mee hebben, maar het belang van een groep ondernemers tegenover het belang van de hele bevolking afgewogen, hebben ze weinig in te brengen. Daarbij, dít zag je al zeker twintig jaar aankomen. Eigenlijk zijn rokers een beetje zielig aan het worden, dus ligt het voor de hand dat promotie van rookartikelen, gericht op het aantrekken van nieuwe rokers, wordt verboden. Dus verdwijnen tabakswinkels die geen alternatief bieden, zoals Primera dat al jaren doet! Tja, waar vindt je nog een melkboer? Dingen vergaan!


Jordan Peters 1 dec, 12:44

Geen medelijden. Mijn ooms en neven hadden goed draaiende videotheken. Niemand had medelijden met hun ondergang.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!