'Funshoppen en productbezit dragen bij aan geluk'

'Funshoppen en productbezit dragen bij aan geluk'

Winkelen voor het plezier heeft een positieve invloed op het levensgeluk van consumenten. Ook het kopen omdat bezittingen statusverhogend werken, maakt consumenten gelukkiger. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Esther Jaspers aan de Tilburg University.

Hoewel eerdere onderzoeken aantoonden dat materialisten juist ongelukkiger zijn, is dat beeld volgens Jaspers te eenzijdig. Alleen mensen die kopen ‘in de hoop gelukkiger te worden’ – een van de drie typen materialisme die zij onderscheidt – worden juist minder gelukkig. Kopen ‘voor het plezier’ en omdat ‘bezittingen indicatief zijn voor status en succes’ maken juist gelukkiger.

Jaspers kwam tot haar bevindingen door duizenden Nederlanders enkele jaren achter elkaar dezelfde vragenlijsten voor te leggen. Het onderzoek laat verder zien dat materialisme afneemt naarmate mensen ouder worden, maar vanaf de ‘late volwassenheid’ juist weer toeneemt. 

Veel retailers spelen juist in op de overgang van bezit naar gebruik, bijvoorbeeld door abonnementen en leaseopties aan te bieden. Onderzoek van Q&A liet een jaar terug nog zien dat retail steeds meer zal verschuiven naar het verkopen van contracten. Die trend werd gezien als een van de grote shifts die de sector de komende tien jaar gaat veranderen.

RetailTrends