'Hudson’s Bay lijdt in Nederland tachtig miljoen verlies'

'Hudson’s Bay lijdt in Nederland tachtig miljoen verlies'

De dertien Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay draaien dit jaar een verlies van ruim tachtig miljoen euro. Mogelijk is een ontslagronde aanstaande, blijkt volgens De Financiële Telegraaf uit interne stukken van het warenhuisconcern.

De nieuwe eigenaren van de warenhuisketen zouden zich grote zorgen maken over de zware investeringen en achterblijvende omzetten in ons land. Het is nog niet zeker wat Hudson’s Bay gaat doen om het tij te keren, zegt een woordvoerder. “Dat er iets gaat gebeuren is duidelijk, maar de nieuwe eigenaren moeten nog een besluit nemen.”

De Nederlandse winkels vallen sinds kort, net als de gehele Europese tak van Hudson’s Bay, onder één dak met Karstadt. Die keten koerst af op een verlies van 26 miljoen euro, maar heeft al vastgoed verkocht en gesneden in het personeelsbestand. In totaal maakt het concern, waar ook het Duitse Kaufhof onder valt, dit jaar naar verwachting een verlies van 190 miljoen euro. Eigenaar René Benko wil de komende vijf jaar honderd miljoen euro besparen op personeelskosten, waardoor waarschijnlijk zo’n drieduizend banen verdwijnen. 

Benko noemde de situatie in Nederland eerder al ‘moeilijk’. Hudson’s Bay heeft voor volgend jaar nog winkelopeningen op de planning staan in Amstelveen en Utrecht. Aangezien daarvoor langjarige huurcontracten zijn afgesloten, lijkt het erop dat die gewoon doorgaan.
 

Reacties 9


Ton Vereijken 13 dec, 10:36

Hudson’s Bay sluit niet aan op de behoefte van de Nederlandse consument.( basisregel marketing)


T D 13 dec, 10:47

Herhaling wat er met V&D is gebeurd? En dan wil het personeel van de Bijenkorf er salaris bij!


Susan Jansen 13 dec, 11:22

Nog minder personeel? In Den Bosch moet je al zoeken naar een verkoper.


Reinder Koornstra 13 dec, 15:33

Het begint wel érg op V&D te lijken: Niks veranderen aan de formule, maar wél bezuinigen. Onbegrijpelijk!


Stanley Messie 13 dec, 16:38

Onder luid tromgeroffel maakte Hudson’s Bay een jaar geleden haar debuut op de Nederlandse velden. Als ik naar mezelf kijk en langs Hudson’s Bay in Amsterdam Rokin loop, weet ik nooit zo goed waarom ik er naar binnen moet lopen. Wat is the reason to buy? Het is een gigantische winkel, het voelt leeg en overdreven ruim en er is weinig persoonlijke begeleiding. Je wordt er een beetje aan je lot overgelaten. Als ik luxe artikelen wil kopen, ga ik naar De Bijenkorf. Wil ik goedkopere items, dan kies ik voor Primark of H&M. Ze hebben een fout gemaakt door zich in eerste instantie te profileren als een luxe warenhuis. Het kwam over alsof ze de V&D vestigingen zouden gaan vervangen, maar dat wij daar wel onze portemonnee voor moesten trekken. Wellicht een oplossing de begane grond te gebruiken voor de (budget) betaalbare producten en deze per etage op te voeren. Op die manier ben je al een stuk toegankelijker en leid je de mensen die gericht op zoek zijn door het hele pand. Houd ze langer binnen met vb een La Place of Barista barren.


J Sun 13 dec, 17:02

Ik ben 3 keer in Hudson Bay in Amsterdam geweest , het is saai en geen beleving in die winkels alles is koud en kil en alles is duur en dat is een jaar terug geweest.
V&D had nog leuke en goedkope dingen en was veel warmer ik ging veel naar V&D en wat ik bij V&D vond vind ik niet bij Hudson Bay.


Jeroen Fontein 13 dec, 18:43

Het lijkt erop dat Hudson's Bay hun formule niet hebben aangepast aan de Nederlandse situatie. En wellicht hun formule zo 1 op 1 hebben gekopieerd vanuit Canada naar Nederland. En dan gaat het fout! Warenhuizen moeten naar mijn mening altijd afgestemd zijn op het land waar ze opereren. En zelfs binnen Nederland kan het waarschijnlijk nog heel verschillend zijn. Want wat in Den Haag verkoopt hoeft niet per definitie ook goed te verkopen/lopen in Enschede. In die zin moet dan ook nog elk filiaal weer afgestemd zijn op de behoefte van de betreffende stad waar die zit. De Hudson's Bay-filialen die ik heb bezocht zijn Den Haag en Enschede. Ik heb er nog nooit iets gekocht. Het assortiment spreekt mij niet aan. Op de mode-afdeling zie ik veel (luxe) merken, die je overal kunt krijgen en dus niet onderscheidend zijn. Veel liever had ik bij Hudson's Bay meer private-labels gezien, met mode-ontwerpen en kledingstukken die je dan niet elders overal ook al in de stad ziet. Deze keuze zie je nu ook terug bij Karstadt. Bij kleding heeft Karstadt nu meer en meer de focus op private-labels, met leuke eigen kleding voor een goede/prijskwaliteit verhouding. Kleding die zich onderscheidt, alleen bij hun ziet en die je dus niet elders in Dortmund, Münster, Bielefeld etc. ook al in overvloed ziet. Wat dat betreft kan Hudson's Bay nog (heel) wat leren van Karstadt, dat nu weer winst maakt!


O. Busch 17 dec, 13:19

De aantrekkingskracht van een merk is onderwerp van magie. Voor een deel is dat te bedenken, voor een deel een kwestie van tijd en voor een deel moet je ook een beetje geluk hebben (juiste publiciteit op het juiste moment). Het lijkt erop dat die drie elementen HB niet zijn gegeven.


O. Busch 17 dec, 13:23

De commercial van HB was ook treffend. Twee etalagepoppen: craepy en ontroerend tegelijk. Zoals zoveel gewone mensen die ondanks hun beperkingen proberen alles uit het leven te halen. In dit geval via HB. Alleen zijn zij de enige levende zielen in de winkel en dat nog niet eens.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!