De Amerikaanse koffieketen Starbucks is waarschijnlijk Amerika’s succesvolste detailhandels- en horecaconcept. Het afgelopen jaar kwamen er wereldwijd maar liefst 4,5 winkels per dag bij. Dit jaar moeten er 4,9 winkels per dag worden geopend. In totaal heeft Starbucks wereldwijd ruim 10.000 filialen in 37 landen. In Amerika heeft de koffiebar 7000 vestigingen.
Voor de lange termijn streeft het concept naar 30.000 verkooppunten, net zoveel als McDonald’s er nu heeft. De lat ligt hoog, vooral als je bedenkt dat Starbucks geen franchiseformule is omdat het hoofdkantoor dat ziet als bemoeilijking van de kwaliteitsbewaking. Starbucks is redelijk experimenteel aangelegd. Naast de verkoop van muziek en films is het bedrijf momenteel aan het experimenteren met het serveren van ontbijt.
Starbucks schittert in Nederland door afwezigheid. De koffiekoning heeft in Amsterdam wel zijn koffiebranderij en distributiecentrum voor Europa. Daar bestaan verschillende speculaties over. De een is van mening dat er een gentlemen’s agreement is tussen Sara Lee en Starbucks, dat DE de Nederlandse markt ‘mag hebben’. Dit wordt trouwens tegengesproken door DE. Een andere versie is dat Starbucks wel zou willen, maar simpelweg niet in staat is genoeg A-locaties te bemachtigen om te overleven. Toch doen koffiebars het erg goed in Nederland. Bagels & Beans, de Coffee Company en kleine ketens als Hot’n’Cold en Village Bagels, ze hebben stuk voor stuk uitbreidingsplannen.
Starbucks timmert aan de weg
Gepubliceerd op 16 januari 2006 om 00:00
Reacties 0